Han var 15 år när han satte sig på cykeln och cyklade flera mil från hemmet i Linköping för att komma till en festival. Sedan dess har han avverkat många festivaler, haft eget produktionsbolag, varit produktionsledare för Diggiloo-turnén och fixat evenemang i Linköping.
Nu vid 41 år ska han få både åtvidabergare och andra att gå på festivaler och evenemang i Åtvidaberg.
– Visionen är att Åtvidaberg ska vara en plats att bo och verka i, en plats där det händer något. Man ska inte behöva åka till Linköping för att gå på evenemang. Man ska åka hit, säger Andreas Törnqvist.
Vid årsskiftet tillträdde han som evenemangsproducent i Åtvidabergs kommun.
– När jag såg att kommunen sökte någon till tjänsten tyckte jag att det lät superspännande. I en mindre kommun har man chans att göra mer och kunna påverka utbudet.
Han betonar att han inte är ensam i sitt arbete och att han, även om han är anställd under kommunledningsförvaltningen, har ett nära samarbete med bland annat kultur och fritid i kommunen.
– Vi samverkar otroligt mycket.
Närmast väntar ett annat samarbete, med Näringslivcentrum som arrangerar ÅÄÖ-mässan (Åtvidaberg Är Öppet) den 31 mars och 1 april samt näringslivgalan den 1 april.
Därpå ett sedan länge etablerat evenemang, Påskmarknaden på Stortorget, på påskafton.
Därefter följer ett annat inarbetat evenemang, Valborg vid Bysjön tillsammans med Solkanonklubben och Åtvidabergs motocrossklubb.
– Det blir ett fullspäckat schema, säger han och släpper årets artistbokningar.
I år blir det band och artister från länet; 42nd street, Phalén och Stans bästa band, Slidin' Slim och Sundet.
– Det blir något för alla, från unga till vuxna. Rock, pop och blues.
Till Kanonvallen vid Bysjön kommer även Teater Imba med en föreställning om Askungen.
Två helt nya evenemang hålls i Folkparken i sommar.
– Jag har varit i parken flera gånger sedan jag började jobba här. Jag har till och med gått där i två decimeter snö. Min känsla är att Folkparken är helt fantastisk.
Kan du beskriva vad som gör den fantastisk?
– Det finns stora möjligheter att få den till en levande plats, speciellt under sommaren. Jag är väldigt nyfiken på vad man kan göra där och jag har många planer i loopen.
Klart är att det blir Epadunk den 21 juli med "Sofie Svensson och Dom Där". Målgruppen är ungdomar och unga vuxna.
– Vi ska bygga upp ett festivalområde med stor scen, foodtrucks och toalettvagnar. Vi kommer ha stort fokus på trygghet och säkerhet, det är alkoholfritt förstås.
Den 8 augusti blir det också festival, en barnkalasfestival riktad till de yngre. På programmet: teater ur kända barnböcker som Mamma Mu och kråkan samt Pettson och Findus, magishow med Daniel Kane och Disneyshow med Annika Herlitz, känd som sångerskan som sjunger det svenska ledmotivet till Frost.
Kommunen brukar ha fritt inträde till sina evenemang, men kommer att ta entré till de båda evenemangen i Folkparken. Det blir en del av finansieringen.
I början av juli återkommer Edbergadagen, en familjedag. Och i augusti hålls Kultursommar i Kulturcentrum.
Andreas Törnqvist ser mervärden med större evenemang:
– Det genererar intäkter till samhället, till handel, hotell, kaféer, turism och näringsliv.
Men också, och kanske viktigast:
– Man kommer ut och träffar andra, det blir en gemenskap som ger så mycket tillbaka.