Valfrågan
Polisens närvaro i Åtvidaberg engagerar samtliga partier som ställer upp i fullmäktigevalet i Åtvidaberg. Fem av dem ; S, SD, M, KD och L, skriver sina lokala valprogram att de vill öka polisens närvaro.
När vi samlar företrädare för samtliga partier till valdebatt vid äventyrsgolfen i Folkparken stämmer övriga tre; C, MP och V, in i kören.
Men polisens närvaro är inte en fråga som kommunen råder över.
– Polisens organisation styr vi inte över, men vi påtalar behovet. Vi vill ha tillbaka närpolis i Åtvidaberg och lobbar för det, säger kommunalrådet Thomas Lidberg (S).
Ingen säger emot.
Oppositionsrådet Tommy Aarna (M) fyller i att kommunens brottsförebyggande råd, ÅBRÅ kan påverka.
– Vi måste också jobba på riksplanet för en förändring.
Thomas Lidberg igen:
– När vi KSO (kommunstyrelsens ordförande) i länet träffas så kan vi lyfta detta och påverka tillsammans.
Tommy Aarna lyfter situationen i Linköping:
– Vi måste förstå Linköpings problem och behov. Alla vill ha mer polis.
Max Haienhjelm stämmer in:
– Vi måste göra det bästa av situationen och försöka kräva högre polisnärvaro. Det finns behov av fler poliser i Åtvidaberg.
Thomas Lidberg framhåller de medborgarlöften som polisen och kommunen tecknat och samverkar kring. Det gemensamma syftet är att långsiktigt minska brottsligheten och öka tryggheten i kommunen. För 2021–2022 är fokus satt utifrån tre problemområden; trygghet, trafiksäkerhet och narkotika.
Politikerna i Folkparken tystnar medan en A-traktor passerar på Vasavägen. Den körs i maklig takt, men mullrar högt.
Till kommunen kommer återkommande klagomål om trafik. Det gäller buskörning nattetid, höga hastigheter, senast på Vasavägen och Grebovägen, samt önskemål om trafikhinder.
I medborgarlöftena framgår att kommunen och polisen ska dela ansvar för trafiksäkerheten. Kommunen ska hålla trafiksäkerhetsdag för elever på Alléskolan, medan polisen ska informera och utföra trafikkontroller.
Både polisen och kommunen ska tillsammans arbeta mot buskörning och mot hastighetsöverträdelser genom trafikkontroller och åtgärder i trafikmiljön.
Vilka åtgärder ser ditt parti att kommunen kan göra för att öka trafiksäkerheten?
– Trafikhinder, där det finns anledning. De ska sitta så att de ger effekt, säger Lennart Pettersson (V).
Linda Ivarsson (MP) talar om stadsplanering:
– När vi planerar Åtvidaberg och våra andra tätorter ska vi planera för att bilar inte ska kunna köras för fort.
Joel Edoff har själv vänt sig till kommunen med synpunkter om höga hastigheter i Grebo.
– Det var innan jag gick in i politiken. Vi har också ett personligt ansvar.
Thomas Lidberg nämner att han försökt arbeta för en generell sänkning av hastigheter i Åtvidaberg, från 50 till 40 km/h.
– Det är ingen enkel fråga, säger han och får mothugg av Max Haienhjelm.
– Vi kan jobba mer med dessa frågor. Medborgare ska inte behöva ta tag i frågorna själva, säger han och ger exempel på föräldrar som agerat mot hastigheter vid förskolan i Falerum och i Grebo.
En diskussion om buskörning engagerar Haienhjelm och Lidberg.
– För dialog med ungdomarna om någonstans de kan samla sig, kanske tillsammans med motorklubben. Vi kan tala om förbud, men måste uttömma andra möjligheter först, säger Haienhjelm.
– Vi har satsat på en meningsfull fritid, genom 1357 (ungdomens hus, reds anm.) Där var ungdomar med och ordnade ett Epa-luciatåg, svarar Lidberg.