Ingegerd Bylund är missnöjd över vården under sommaren, särskilt efter en incident, som drabbade henne och 80-åriga Dagny Alin på samma avdelning inom Kopparsvanen.
Med rådande besöksförbud träffas vi på en besöksplats utomhus. Ett plexiglas skiljer oss åt när kvinnorna berättar att de nyligen fått vänta mer än en timme på insulin.
– Det fanns ingen på avdelningen som kunde ge och ingen annan i huset. Det kom en sjuksköterska till slut, säger Ingegerd Bylund.
Ingen av dem tog skada, men de påtalar vikten av att insulin ges på bestämda tider.
– Vad skulle hända om drabbar någon som är dement eller inte kan tala för sig? Det är risk att man hamnar i koma, säger Ingegerd.
Det är inte bara det försenade insulinet som orsakar missnöje. Kvinnorna tycker att semestertiden fungerat dåligt.
– Det har varit oerfaren personal här och dagar utan ordinarie personal. Då flyter det inte på så bra, säger Ingegerd.
Dagny säger att hon fått vänta. Hon nämner toalettbesök som dröjt och att hon väntat mer än en vecka på att få hjälp med en trasslande hörapparat.
– En kväll glömdes jag bort vid läggningen. Det blev en timme senare.
Ingegerd har själv arbetat inom äldreomsorgen. Hon har framför sig en handskriven lista med förslag på åtgärder.
– Sök och säkra personal till semestern i god tid, ge vikarier en inlärningsperiod och se till ingen avdelning bara har oerfaren personal.
Det är det familjeägda bolaget Förenade Care som driver Kopparsvanen på uppdrag av kommunen. Vd Madeleine Lundström på företagets huvudkontor i Malmö kan genom medgivande från Bylund och Alin bemöta deras kritik gällande insulinet.
– Vi hanterar det som en avvikelse. Vår utredning visar inte det långa tidsspannet som nämnts, säger Madeleine Lundström.
På avdelningen saknades det vid tillfället personal med rätt att ge insulin, däremot fanns en planering för att de boende ändå skulle få sitt insulin.
Hon lyssnar på övriga synpunkter:
– Det är ledsamt om de upplevt sommaren så här. Vi vill gärna få till oss det som fungerar bra, men också när det inte fungerar. Det är på så sätt vi har möjlighet att göra förbättringar och utveckla vår verksamhet.
Planering inför semesterperioden har skett. Liksom tidigare år har Förenade Care utgått från att det ska finnas ordinarie personal på avdelningarna.
– Vi har haft en stabil planering och tycker att våra vikarier gjort ett bra jobb, säger hon och uppger samtidigt att den pågående pandemin har påverkat bemanningen.
– Ordinarie personal kan ha fått stanna hemma med förkylningssymptom och ersatts av vikarier. I nuläget med tanke på pandemin har vi heller inte haft samma möjligheter att flyttat ordinarie personal mellan avdelningarna.
På kommunen har Anna Agebjörn Hafström, medicinskt ansvarig sjuksköterska, tagit emot en avvikelserapport om händelsen med insulinet.
– Den rör ett enstaka tillfälle. Insulinet gavs 40 minuter senare och det var ingen fara för enskild, säger hon.
Agebjörn Hafström lyssnar till kritiken om väntetider under sommaren och oerfaren personal.
– Sedan mars har alla fått jobba med skyddsutrustning. Det tar längre tid, särskilt om man är ny på jobbet.
Hon delar Förenade Cares bild av att ordinarie personal till följd av restriktioner fått ersättas av vikarier.
– Sommaren har varit exceptionell och alla har utgått från att vi ska vara rädda om våra sköra äldre.