När barn- och utbildningsförvaltningen nyligen lade fram sin utredning om Bildningscentrum Facetten drogs en slutsats: att det inte hade kommit fram något stöd för systematiska problem med kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.
Händelser som utretts hade enligt utredningen varit isolerade, enstaka och inte återkommande.
Det har fått oppositionsrådet Tommy Aarna att reagera.
– För mig är det en obegriplig slutsats, säger han.
Bakgrunden till utredningen är insändare som kom till Corren i mars. En elev "Anna" berättade om en rad trakasserier under de drygt tre terminer hon gått på skolan. Hon menade att det fanns en machokultur på skolan, något som delvis bekräftades, men också fick mothugg av andra elever på skolan.
Skolchef Karl Johan Sjödin reagerade tidigt på uppgifterna i insändaren. Han träffade också en grupp elever och initierade en utredning. Ett fåtal elever och anställda på skolan, samt personer utanför skolan som kunnat tillföra information, intervjuades. Syftet vara att utreda vad skolan känt till, inte känt till och vad skolan agerat på.
Utredningen slog fast att händelser som beskrivits var allvarliga, men att de inte lett till kränkningsanmälningar. I slutsatsen lyftes behovet av att säkerställa en gemensam syn, både inom skolan och med skolan samarbetspartners, om när anmälan om kränkande behandling ska upprättas.
Tommy Aarna vill ta det ett steg längre. Han har liksom övriga ledamöter i kommunstyrelsen fått ta del av större delen av utredningen.
Undantaget är de delar och händelser som rör enskilda elever. Den del som handlar om hur skolan konkret hanterat samtliga händelser, utom en som skolan inte ska ha känt till, är sekretessbelagd.
– Själva utredningsdelen är bra, men slutsaten är oerhört passiv, menar Tommy Aarna.
Han vänder emot begreppet systematiska problem:
– Jag förstår att det som hänt är komplext och att ord står mot ord. Men det är klart att elever upplevt något obehagligt, oavsett om det skett systematiskt eller inte.
Tommy Aarna menar att utredningen borde ta tydlig ställning och markera:
– Det är viktigt att sätta ner foten och fostra våra unga. Det bör skrivas in att det ska vara nolltolerans mot alla trakasserier och kränkningar i skolan, säger han och avser att driva frågan vidare i fullmäktige.