Det är kommunen som beställt en undersökning för att få svar på frågor, bland annat om hur medborgare tar del av information från kommunen.
– Vi ska ta fram en ny kommunikationsplattform, säger kommunledningsförvaltningens stabschef Mattias Geving som beställt undersökningen genom företaget Novus.
Utgångspunkten för honom är att kommunen ska bli bättre på att lämna information och på att ge den information som medborgare vill ha och har behov av.
Telefonsintervjuerna ska ge en samlad bild och ligga som grund för vilka informationskanaler som ska ingå i kommande kommunikationsplattform.
– Vi frågar på vilket sätt man idag får sin information på, vad man saknar och vad man vill ha för information, säger Mattias Geving.
Undersökningen riktas mot kommuninvånare mellan 18 och 79 år. De utvalda blir inom de närmaste veckorna uppringda. Det ska även ges möjlighet att svara på frågorna digitalt.
Kostnaden för uppdraget är 59 000 kronor.
Tidigare år har kommunen låtit Statistiskmyndigheten, SCB ställa frågor till kommuninvånare genom sin medborgarundersökning.
– I år gör vi telefonsintervjuerna istället för medborgarundersökningen, säger Mattias Geving och tillägger att SCB:s undersökning ger små statistiska variationer.
– Det skiljer sig bara lite år från år. Ska man se en trend eller förändring i SBC:s undersökning så är det bättre att genomföra den vart tredje år istället för varje år, säger han.
Nästa SCB-undersökning görs 2022.