De väger 15 ton vardera och har mer än en uppgift.
Dels ska de bära upp brobanan till den nya omstigningsplatsen för busstrafiken vid Lillsvängen, dels vara en iögonfallande del i den nya entrén till Åtvidaberg.
Arbetet att få bågarna på plats löpte utan komplikationer. Det första lyftet skedde på morgonen och det andra strax efter lunch.
RamunasGrudis, som är från Litauen och jobbar på uppdrag av underleverantören Viacon AB, leder det tunga arbetet.
Nervöst?
– Det det är lugnt, säger han och tillägger att han varit med om betydligt större brobyggen, som hemma i Vilnius där en bro på 3600 ton byggdes för sju år sedan.
Bågbron över riksvägen kommer sluta på en vikt om drygt 110 ton. RamunasGrudis beskriver bron som komplicerad, både att producera och bygga.
– Men i slutet, när allt är färdigt kommer formen och omgivningarna att vara mycket fina.
Brobygget pågår fram till slutbesiktningen före midsommar. Kort därefter räknar Johan Gustavsson, ansvarig för bland annat gator i kommunen, att bron och de nya hållplatserna ska kunna användas.