Vad har blivit bättre med Östgötatrafikens nya årskort?

Jag har pendlat med buss och köpt årskort i 15 år. Under alla dessa år har kortet betalats med autogiro. Ett enkelt sätt att lösa repetitiva betalningar.

Att möjligheten att betala sitt årskort på Östgötatrafiken via autogiro har försvunnit ifrågasätts av insändarskribenten.

Att möjligheten att betala sitt årskort på Östgötatrafiken via autogiro har försvunnit ifrågasätts av insändarskribenten.

Foto: Göran Billeson

Insändare2021-03-06 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med Östgötatrafikens nya system är kunden hänvisad till att betala via tjänsten Swedbank Pay. Mot detta har jag två invändningar. En praktisk och en principiell. 

Swedbank Pay erbjuder inte autogiro, e-faktura eller något annat rimligt sätt att betala på. Man är hänvisad till att det skickas en faktura varje månad via e-post, alternativt att man loggar in på deras sajt och betalar med kort eller Swish.

Utöver att det alltså nu varje månad har tillförts ett arbetsmoment för kunden då fakturan ska betalas manuellt så uppstår även nya kostnader i form av ränta och aviavgifter till Swedbank Pay. 

 

Min andra invändning rör en mer principiell fråga. Är det rimligt att det krävs en kredit på flera tusen hos en privat kreditgivare för att vara kund hos vår gemensamt och offentligt finansierade kollektiva nyttighet som Östgötatrafiken är? 

Är det något i upplägget jag har missförstått eller har Östgötatrafiken några goda argument för på vilket sätt detta är en förbättring för mig som kund? 

Bussresenär 

Svar

Vi förstår att många upplevde de tidigare autogirobetalningar som en bra och billig lösning för att dela upp sina betalningar av årskortet. 

Och vi vill förstås att alla våra kunder ska hitta lösningar som fungerar för deras specifika situation och utvecklar hela tiden våra tjänster. I vårt uppdrag ingår dock inte att erbjuda kredit eller tillhandahålla egna betalningslösningar. 

 

Något som efterfrågats av många kunder är möjligheten att betala via faktura och det har vi därför infört i vårt nya biljettsystem. 

Med den möjligheten följer också en möjlighet att dela upp sin betalning för den som inte vill eller kan betala hela beloppet direkt. Detta erbjuds via vår betalpartner Swedbank Pay. 

Det finns dock inget krav på att kunden ska använda just denna lösning för att dela upp sin betalning. 

Bäst är förstås att betala sin biljett direkt vid köpet. Till de kunder som tycker att det inte fungerar att köpa till exempel årsbiljetten kontant, och inte heller vill ha en kredit hos Swedbank Pay eller annan kreditgivare, rekommenderar vi 30-dagarsbiljetten. 

Vi tar med synpunkterna gällande möjligheten till e-faktura/enklare betalning i våra vidare diskussioner med Swedbank Pay.

Sofia Malander, vd Östgötatrafiken