Upprustad järnväg viktigare än höghastighetståg

Precis som signaturen "Karin" saknar jag nytänkande och innovation i debatten om höghastighetstågen.

Vore det inte bättre att satsa alla miljarder på att rusta upp järnvägen så att vi får fler avgångar med hög tillförlitlighet, frågar sig insändarskribenten.

Vore det inte bättre att satsa alla miljarder på att rusta upp järnvägen så att vi får fler avgångar med hög tillförlitlighet, frågar sig insändarskribenten.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX/TT

Insändare2021-03-13 07:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ang "Sluta bråka och tänk kreativt istället" (6/3). 

Varför är en tågstation synonymt med att spåren passerar alldeles utanför dörrarna? Är det inte tiden det tar att ta sig till tågen och den totala restiden som är viktigast? Detta oavsett om man tar sig till stationen till fots, med kollektivtrafik, cykel eller bil.

Förlägg stationen centralt och förflytta resenärerna ut till perronger utanför stadskärnan i avgiftsfria, förarlösa, snabbgående skyttlar. 

Några minuters resa till tågen kan inte ens jämföras med timslånga transfertider till flygplatser som måste förläggas flertalet mil utanför stadskärnorna. De minuter man eventuellt förlorar i transfern kan man vinna i högre medelhastigheter för snabbtågen då sträckorna med nedsatt hastighet blir kortare. 

Med förlängd sträckning för skyttlarna kan de även trafikera andra knytpunkter, till exempel Trädgårdstorget eller universitetet och ersätta en del av busstrafiken i stadskärnan. 

En vision som känns betydligt mer engagerande än en nedgrävd traditionell tågstation. Lägg i stället pengarna på ett utbyggt och påkostat resecentrum som verkligen kan profilera Linköping som en offensiv kommun.

Det är lätt att se många andra fördelar. Vi undviker parkeringsproblem i anslutning till en traditionell cityterminal. 

Om man måste åka bil kan man åka direkt till perrongerna där det till mycket lägre anläggningskostnader kan erbjudas parkeringsmöjligheter. 

Vi slipper då också denna trafik i citykärnan. Mark kan frigöras för bebyggelse eller grönområden. Vi undviker också bullriga snabbtåg och nedsmutsningen från dessa i centrala staden.

Om vi nu nödvändigtvis måste ha höghastighetståg. Den samhällsekonomiska nyttan är högst tveksam och riskerna stora. 

Vore det inte bättre att satsa alla miljarder på att se till att rusta upp järnvägen så att vi får fler avgångar som går i tid och har hög tillförlitlighet? Det känns mycket viktigare än att vi vinner några tiotals minuter restid. 

Lägg till en enorm miljöbelastning vid byggnationen och att den miljövinst som kalkyleras genom minskad biltrafik snabbt är på väg att ätas upp av den accelererande elektrifieringen. Och vad händer med kalkylen vid ökande hemarbete?

Gott samhällsbygge måste alltid vara att se helheter över tid.