Taxehöjningen för färdtjänst – ett odemokratiskt beslut

Nu ska egenavgifterna i färdtjänsten höjas med 100 procent.

Stoppa taxehöjningen, upprätthåll lagstiftarnas ambition för lagen om kollektivtrafik, skriver ordföranden i Funktuonsrätt Linköping.

Stoppa taxehöjningen, upprätthåll lagstiftarnas ambition för lagen om kollektivtrafik, skriver ordföranden i Funktuonsrätt Linköping.

Foto: Mikael Svensson

Insändare2021-05-29 06:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun beslutade i onsdags enligt ett tjänstemannaförslag rörande nya egenavgifter i färdtjänsten. För det första, så är det ännu en gång ett lysande exempel på hur kommunen mörklägger och åsidosätter reglerna för hur de demokratiska funktionerna ska upprätthållas. Funktionsrätt Linköping fick kännedom om förslaget först i måndags.

En gång är ingen gång, två gånger en vana – så lyder ju ett gammalt talesätt. Då måste väl detta vara kännetecknande för hur den politiska alliansen i Linköping betraktar och definierar hur en demokratisk process ska värderas och respekteras – eller?

Varje politisk företrädare borde ta sig en funderare på om detta är förenligt med respekt för de demokratiska värden som de säger sig gå i bräschen för.

Så till sakfrågan. När färdtjänst infördes, var det en biståndsinsats enligt socialtjänstlagen. När man efter hand insåg att det både var ett omodernt och odemokratiskt sätt att se på behovet av och utförandet av färdtjänst kom det att kallas särskild kollektivtrafik och falla under lagen om kollektivtrafik, följande trafikdygn, zonindelning och taxor. 

Färdtjänst har alltsedan dess varit en del av kollektivtrafiken, för att på så vis kunna garantera individen dess medborgerliga rätt till delaktighet och jämställdhet.            

Återigen ska en minimal besparing för kommunen prioriteras, trots att det får en mycket stor ekonomisk effekt på de människor som inte har någon valmöjlighet – som inte kan välja att ta cykeln, bilen eller den vanliga kollektivtrafiken. 

Att sedan många som lever med funktionsnedsättning som berättigar till färdtjänst också lever under små ekonomiska omständigheter – är också ett välkänt faktum. Mycket få har annat än sjukersättning eller pension i de lägsta nivåerna att leva på.

Stoppa den här taxehöjningen, upprätthåll lagstiftarnas ambition för lagen om kollektivtrafik.

Våga också ställa frågan om de styrande i Linköpings kommun hedrar demokratin i vårt land, när de gång på gång försöker åsidosätta dialog och transparens i de forum vi under decennier har byggt upp?