Svensk skola sviker de tysta och blyga eleverna

I dagens skola går det inte att få höga betyg om man är en tystlåten person som har svårt att ta för sig i gruppsammanhang.

Ni ungdomar som känner att ni aldrig riktigt fått komma till er rätt i skolans värld – sök högskoleprovet, uppmanar skribenten.

Ni ungdomar som känner att ni aldrig riktigt fått komma till er rätt i skolans värld – sök högskoleprovet, uppmanar skribenten.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2021-02-17 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dottern är en smart tjej som aldrig behövt plugga till ett matteprov under hela sin skolgång, har lätt att minnas saker hon lärt sig och har en mycket god läsförståelse. 

Hon borde väl ha lätt för sig i skolan kan man väl då tänka? Hade hon gått i skolan för 20–30 år sedan hade hon säkert haft höga betyg.

I dagens skola går det inte, på gott och på ont, att få höga betyg om man är en tystlåten person som har svårt att ta för sig i gruppsammanhang. I betygskriterierna och vid de nationella proven krävs muntlig delaktighet och att man aktivt reflekterar i gruppsammanhang.

Dottern har flera äldre syskon som inte alls haft svårt med just detta så vi är medvetna om vad som krävs för att få höga betyg. 

Vad spelar du betyg för roll? Tja, det möjliggör ju högre studier. Man kan ju tänka att Sverige borde vara intresserat av att få personer som inte bara är duktiga på att ta för sig i grupp utan som även har lätt att lära att söka högre utbildning?

Räddningen för de tystlåtna eleverna som vill plugga vidare kan bli högskoleprovet. Här är det läsförståelse och logiskt tänkande som premieras. Det blir en sorts upprättelse för de som har hindrats av sin blygsel.

Så ni ungdomar som känner att ni aldrig riktigt fått komma till er rätt i skolans värld, kanske på grund av er försiktighet eller andra orsaker. Sök och gör högskoleprovet.

Antalet platser till högskoleprovet borde utökas även i coronatider. Dela upp och ha testen i fler lokaler. 

Högskoleprovet kan bli räddningsplankan för många elever som har god kapacitet att klara högskolan men som inte riktigt kommit till sin rätt i svensk skola på grund av skeva betygskriterier.