Slog försäljningsrekord – men missade miljardgränsen

Pappersbruket Sofidel i Kisa slog försäljningsrekord under 2020 - mycket på grund av pandemin. "Det finns det här smolket i bägaren", säger vd:n Roger Svensk om det lyckade året.

Vd:n Roger Svensk är nöjd med hur pappersbruket presterade 2020. Men att försäljningen ökat tack vare pandemin ger smolk i bägaren enligt honom.

Vd:n Roger Svensk är nöjd med hur pappersbruket presterade 2020. Men att försäljningen ökat tack vare pandemin ger smolk i bägaren enligt honom.

Foto: Kollage/Dennis Petersson

Kisa2021-01-15 20:30

När vi skrev om Sofidel i september förra året pekade mycket mot att pappersbruket kunde passera den symboliska gränsen att ha en miljard i omsättning efter 2020. När vi hör av oss till Sofidel Sweden AB:s vd Roger Svensk så berättar han att de inte nådde miljarden. 

– Det är lite varierande orsaker till att vi inte lyckades komma upp till det (en miljard). Men det är ett resultat som är fantastiskt bra och jag är supernöjd med 2020. Vi sätter försäljningsrekord, säger Roger Svensk som inte får nämna den exakta siffran för omsättningen för bolagets huvudkontor.

Vi har tidigare skrivit om att pandemin har gynnat Sofidels omsättning positivt.

– Det är många människor som lider, men vi har varit i den vinnande båten under pandemin, när det gäller att få ut våra produkter på marknaden, säger Roger Svensk.

Hur känns det att vara på den vinnande sidan?

– Det är kul för verksamheten lokalt i Kisa och för mina medarbetare. Samtidigt kan man inte känna den där genuina glädjen. För det finns det här smolket i bägaren, där man vet att de man känner i andra verksamheter har det supertufft.

Han är nöjd med vad pappersbruket presterat internt. Han menar att försiktighetsåtgärderna som kommit med pandemin (munskydd, handskar, avstånd) gjort att det blivit tuffare att bedriva verksamheten.

undefined
Sofidels vd Roger Svensk på en arkivbild tagen vid pappersbruket.

Det som gynnades så positivt av pandemin var försäljningen av toa och hushållspapper. Under pandemins start så bunkrade många dessa produkter. Jämfört med 2019 sålde man mer av den färdiga produkten. Däremot sålde man mindre volymer av papper till externa företag. 

Hur kommer pandemieffekterna påverka er framåt? 

– Jag tror att vi kommer att balansera in volymerna på en ny men högre nivå än innan covid-19. I och med pandemin så märker vi och ser att det finns fler kunder på den skandinaviska marknaden som har hittat just våra produkter. Jag ser på 2021 med tillförsikt, med fortsatt tillväxt från den höga nivå vi ligger på 2020. 

Vad vill ni utveckla med den stora omsättningen?

– Det handlar om att ha en högre nyttjandegrad av de tillgångar vi redan har installerat. Vi behöver inte göra nya investeringar för att fortsätta vår egen utveckling. Utan det handlar om att bli effektivare och det finns fortsatt potential internt för att göra ännu mer ton papper per arbetad timma, säger Roger Svensk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om