Så går arbetet på väg 34 – då är trafikstörningar över

Arbetet med ombyggnaden av riksväg 34 fortlöper som det ska. I oktober ska den nya sträckan mellan Ervasteby och Borensberg öppna för allmänheten.

I oktober ska ombyggnationen av 34:an vara klart.

I oktober ska ombyggnationen av 34:an vara klart.

Foto: Victor Berlin

Nyheter2020-07-09 08:00

NCC:s platschef Kim Johansson berättar att man inte stött på några större problem under vägarbetets gång. 

– Det är klart att det alltid dyker upp lite småproblem här och där, med markförhållanden, regn och sånt, men det är inget nytt. Det är sådant man får hantera när det dyker upp, säger han. 

Den här veckan jobbar man med beläggningsarbete. Därefter väntas tre veckors semesteruppehåll för entreprenaden. 

– Efter semestern blir det mest bara puts innan vi går i mål. Det kommer mer eller mindre att vara klart i augusti. Sen åker vi runt och snyggar till. I augusti och september gör vi det sista som kommer att märkas mer i trafiken, sätta upp skyltar, måla linjer, sätta upp mittvajer och räcken. 

I samband med semestern så kommer även de tillfälliga trafikljusen att tas ur drift. Det kommer heller inte bli någon mer lotsning, som det ser ut just nu. Målet är att vägen ska öppnas för trafik i oktober. Kim Johansson tycker att trafiken i samband med vägarbetet har flutit på bra.

– Vi har inte haft några större problem. Det har varit några gånger som trafikljusen har tappat kontakt med varandra, men då har man bara fått starta om dem. Det har inte varit någon större påverkan. 

Som vi har tidigare har berättat så är syftet med den nya dragningen av väg 34 att höja trafiksäkerheten och samtidigt vinna tid för bilburna arbetspendlare mellan Motala och Linköping. Projektet har varit planerat sedan mitten av 00-talet och redovisade inledningsvis en handfull alternativa dragningar. 

Hur har det varit med köer?

– Jag upplever inte att vi har haft några jätteköer. Den här veckan visst, nu kör vi med vakt och lots. Då är det självfallet lite längre köer, för då är det lite längre sträckor man måste vänta. Men annars har vi inte haft mer än normala köer. 

Har folk respekterat hastigheten när de kört förbi?

– 90 procent av alla som åker förbi respekterar att vi är på vägarna, de andra är det lite värre med. De som inte riktigt håller hastigheten och tänker på avstånd och sådär. 

NCC har haft en maskinpark på ungefär 20 maskiner när man haft som flest entreprenadmaskiner. 

– Efter semestern kommer vi att ha fem grävmaskiner igång. Vi kommer att ha en lastmaskin, en vält och kanske fem sex lastbilar. Det är ungefär den styrkan som är standard, säger Kim Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!