Regiontrafiken bör betjäna även de perifera orterna

Fem centerpartister i Regionen skriver skrytvalsen om "en välmående landsbygd".

C struntar i orterna utefter Stångådalsbanan och Tjustbanan, hävdar insändarskribenten.

C struntar i orterna utefter Stångådalsbanan och Tjustbanan, hävdar insändarskribenten.

Foto: Peter Jigerström/arkiv

Insändare2021-03-29 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Vi har en välmående landsbygd i Östergötland" (25/3).  

Sanningen är att de struntar i orterna utefter Stångådalsbanan och Tjustbanan, de har bara Östgötapendeln och expressbussar i tankarna. 

Tänk lite utanför boxen och för en dialog med Kalmar och tala med en röst då det gäller de banorna. Samtidigt bör en regiontrafik betjäna även de perifera orterna som har sitt kontaktnät över länsgränserna. 

Det går någorlunda bra att åka till Tranås men vill du komma till Vimmerby är det svårt. Invånarna i Horn och Hycklinge har skolor och shopping i Vimmerby men saknar helt trafik söderut. 

Att åka kollektivt mellan Kisa och Österbymo tar mellan 2,5 och 3 timmar då man måste åka via Linköping/Tranås. 

De som bor i Ödeshög och har kontakterna söderut mot Gränna är helt uteslutna från den kollektivtrafik de får vara med och betala.

De fem centerpartisterna skriver att det finns expressbussar från samtliga tätorter i länet. Det är väl lögn? Sluta stirra på regiongränserna utan sök samverkan med omgivande regioner.