Alliansförslag om nya färdtjänstpriser vann i nämnden

Alliansens förslag om nya priser för färdtjänstresor vann omröstningen i samhällsbyggnadsnämnden. Samtliga partier förutom Socialdemokraterna röstade för förslaget.

Kommer priserna för färdtjänsten att ändras? Efter en omröstning i Samhällsbyggnadsnämnden ser det ut att bli så.

Kommer priserna för färdtjänsten att ändras? Efter en omröstning i Samhällsbyggnadsnämnden ser det ut att bli så.

Foto: Thomas Möller

Linköping2021-05-26 20:45

Förslaget innebär att resor inom kommunen på upp till 25 kilometer ska kosta 26 kronor. Resor över 25 kilometer ska kosta 52 kronor. Detta är både en höjning och en sänkning från dagens priser, beroende på hur långt man åker.

En resa på upp till 10 kilometer kostar idag 18 kronor, en resa mellan 10-20 kilometer kostar 35 kronor och resor över 20 kilometer kostar 52 kronor. Om man åker en kort sträcka blir priset alltså dyrare. Om man åker en längre sträcka kan den bli billigare.

undefined
Samhällsbyggnadsnämnden kommer att tillsätta en partiöverskridande arbetsgrupp för att arbeta med frågor som rör färdtjänst.

På onsdagens möte i samhällsbyggnadsnämnden skulle förslaget tas upp till omröstning bland nämndens partier, där alla de stora partierna är med förutom Vänsterpartiet. Alliansens förslag fick stor majoritet då alla partier förutom Socialdemokraterna röstade för det. Socialdemokraterna vill att priserna för färdtjänstresor ska vara samma som de är i dag.

Kommunens tjänstemän föreslog att priserna skulle vara samma som för resor som korsar kommungränser, nämligen 35 kronor för resor upp till 25 kilometer och 50 kronor för ännu längre resor.

Nämndens ordförande Muharrem Demirok (C) tyckte att omröstningen föregicks av en god diskussion men hade inte mycket till övers för Socialdemokraternas konkurrerande förslag.

– Tjänstemännen säger att det förslaget inte går att genomföra och det har vi även fått bekräftat från Östgötatrafiken. Nu har man beslutat i regionen att det finns två zoner för färdtjänst och då kan vi inte besluta att ha tre zoner. Kontanthantering till exempel skulle bli omöjlig, det skulle bli ett totalt kaos, säger Muharrem Demirok (C).

– Det är tråkigt att det läggs förslag som inte går att genomföra, då diskuterar vi inte ens äpplen och päron. Då diskuterar vi äpplen och dinosaurier.

undefined
Muharrem Demirok (C) påpekar att Linköpings kommun skulle ha fortsatt låga priser för färdtjänst jämför med resten av landet, även efter en förändring.

Nämndens vice ordförande Mari Hultgren (S), var missnöjd efter omröstningen.

– Det blev inget roligt resultat för de färdtjänstberättigade i Linköping. Vi ska följa det funktionshinderpolitiska program som togs fram 2017. Där står det uttryckligen att alla ska kunna leva på lika villkor och det bryter kommunen mot nu när vi frångår kollektivtrafiktaxan.

undefined
Mari Hultgren (S) är missnöjd efter omröstningen. "En person som åker mellan Hjulsbro och Ekholmen varje dag kommer inte börja åka längre bara för att det skulle bli billigare."

Tjänstemännen menar att ert förslag inte går att genomföra?

– Det är en ren killgissning. De gissar att administrationen för Östgötatrafiken skulle bli för stor, men det är bara struntprat.

Det slutgiltiga beslutet i frågan tas i kommunfullmäktige i juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!