Osmidigt bemötande på polisens passexpedition

Vi har just varit med om en sovjetisk upplevelse mitt i Linköping, jag och maken.

Insändarskribenten önskar en snabbare och smidigare hantering när man ansöker om nytt pass.

Insändarskribenten önskar en snabbare och smidigare hantering när man ansöker om nytt pass.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-04-26 16:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att inte hamna mitt i sommarköerna för pass bokade vi en tid i april på polisens hemsida. 

Vi var ute i god tid och väntade tålmodigt utanför receptionen tills de öppnade. Klev fram till första lediga person för att snabbt fixa det hela. Nej då, registrera er för att få en lapp och vänta på er tur... 

Okej, tre minuter senare har vi en lapp och får kliva fram till samma passperson. Då blir vi ombedda att ta av oss ytterkläderna för fotografering. Okej, men det finns ingenstans att hänga dem...

Jag kan inte, med bästa vilja i världen, påstå att det var ett varmt och effektivt bemötande. 

Nej, snabbare och smidigare hantering skulle nog bidra till mindre köer och stress för såväl personal som sökande.