Om fler går eller cyklar blir trafiksituationen bättre

Trafiksäkerheten för barn är prioriterad i Linköping.

Genom att reglera antalet parkeringar till skolor/förskolor kan vi göra det lättare att cykla eller gå än att åka bil, skriver Anna Wallroth, avdelningschef Trafik och gata.

Genom att reglera antalet parkeringar till skolor/förskolor kan vi göra det lättare att cykla eller gå än att åka bil, skriver Anna Wallroth, avdelningschef Trafik och gata.

Foto: Åserud, Lise

Insändare2021-05-07 09:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till ”Barnsäkra vägarna i Hjulsbro” (19/4) och “Förläng staketet som redan finns på bron” (21/4).

Tack för era synpunkter om trafiksäkerhet, det hjälper oss i vårt fortsatta arbete.

Linköpings kommun har ett pågående arbete som heter Grön resplan för skolor. Under 2021 arbetar vi med två skolor, för att sedan utöka till fler. Syftet är att få till ett trafiksäkert och hållbart resande till alla kommunens skolor, genom att systematiskt genomföra såväl informationsinsatser som förändringar i fysisk miljö där det behövs.

Vi arbetar enligt nollvisionen där ingen på sikt ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor. Gator och vägars utformning och funktion ska anpassas till de krav som följer detta. Utifrån våra förutsättningar samt nationell målstyrning för trafiksäkerhetsarbetet så prioriteras de åtgärder som har störst effekt.

Vi uppskattar ert förslag om ett skyddsstaket, tyvärr är vägbredden för smal för att det ska vara möjligt på hela sträckan och att göra delsträckor med staket kommer tyvärr inte ge den önskade effekten. Hjulsbrobron har dock under 2019 rustats upp och fått nytt räcke.

Övergångsstället vid Hjulsbroskolan är tidigare ombyggt med farthinder och vi utreder om det kan vara lämpligt med “gulblink” där. Det är en ljussignal på skylten för övergångsstället som blinkar när någon ska passera.

Utvecklingsplanen för Linköpings ytterstad ställs ut på huvudbiblioteket 20 maj till 29 augusti och finns på även på kommunens webb. Då finns också möjlighet att lämna synpunkter.

Vi arbetar för trafiksäkrare miljöer vid skolor och förskolor. Genom att reglera antalet parkeringar till skolor/förskolor kan vi göra det lättare att cykla eller gå till verksamheten än vad det är att åka bil. 

Vi har också tagit bort den bussgata som förr fanns på Kvinnebyvägen och ersatt den med en gång- och cykelbana vilket kan bidra till mindre trafik och en lugnare miljö där fler går och cyklar till skolan/förskolan.

Farthinder i gummi har tidigare orsakat ökat buller för boende i närområdet, men tekniken går framåt och vi arbetar ständigt med omvärldsbevakning för att upptäcka nya hastighetsdämpande åtgärder som fungerar bra.

Om fler föräldrar, barn och personal går och cyklar till skolan blir trafiksituationen också bättre. Boende på villagator får gärna ansöka om blomlådor som hastighetsdämpande åtgärd via kommunens hemsida. 

Hjälps vi alla åt att anpassa hastighet till situation och tar ansvar för att inte köra för fort kan vi tillsammans skapa trygga platser där många rör sig.