Moment 22 för minderåriga på 1177

Min son fyller snart 13 år och vi föräldrar har nu fått en notis om att vi då inte längre kan agera ombud för honom på 1177.se.

När barnet fyller 13 år upphör ombudsfunktionen som vårdnadshavare har. Barnet ska då utföra sina vårdärenden på egen hand.

När barnet fyller 13 år upphör ombudsfunktionen som vårdnadshavare har. Barnet ska då utföra sina vårdärenden på egen hand.

Foto: Ellinor Harrysson

Insändare2021-03-18 08:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi får alltså inte längre hantera hans ärenden i vården (såsom att ha kontakt med vårdcentral och läsa journaler), via 1177.se. 

Det är rimligt – en tonåring kan behöva integritet i sina vårdkontakter. 

Vad är då problemet? Jo, för att han själv ska kunna logga in på 1177 krävs att han har ett bank-id. Då säger vår bank (Länsförsäkringar) att det inte är möjligt då han är under 16 år. Han får bara ha ett så kallat säkerhets-ID och det går inte att använda på 1177. Så snart kan varken han eller vi komma åt hans vårdkontakter.

Varför kan man inte logga in med säkerhets-id på 1177 och varför kan inte banken ge ett bank-id till ungdomar? Detta är ett moment 22 för många tonåringar och helt orimligt.

Snart tonårsförälder

Svar

Det stämmer att när barnet fyller 13 år upphör ombudsfunktionen som vårdnadshavare har. Barnet ska då utföra sina vårdärenden på egen hand. 

För att kunna logga in på 1177.se behöver man då en e-legitimation – antingen bank-id eller Freja e-id plus. 

Om ens bank inte utfärdar bank-id finns Freja e-id plus som är en gratis svensk legitimation och kan hämtas hos ett ATG-ombud. 

Ann-Sofi Lindeberg, förvaltningsledare e-hälsa, Region Östergötland