Många faktorer styr hastighetsbegränsning

För några år sedan gjordes en inventering av hastighetsbegränsningarna i Linköping.

Målsättningen är att 50 km/h och 70 km/h ska fasas ut på lång sikt, förklarar trafikingenjör Peter Lindell.

Målsättningen är att 50 km/h och 70 km/h ska fasas ut på lång sikt, förklarar trafikingenjör Peter Lindell.

Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Insändare2021-05-25 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Vilka kriterier gäller för fartbegränsning?" (12/5).

Den var kopplad till de nya hastighetsbegränsningarna 40, 60, 80 och 120 km/h. Dessa lades till de tidigare begränsningar 30, 50, 70, 90 och 110 km/h.

Målsättningen är att 50 km/h och 70 km/h ska fasas ut på lång sikt. En nationell handling “Rätt fart i staden” tillkom. Den är styrande för hur hastighetsbegränsningarna ska anpassas till olika vägar med tanke på karaktär, utformning, omgivning och miljö, gång- och cykelbanor, korsningar – även för fotgängare och cyklister.

Linköpings kommun tog fram en hastighetsplan för kommunen och då togs hänsyn till nyss nämnda kriterier. Hastighetsplanen antogs av samhällsbyggnadsnämnden i maj 2012.

På några vägar har hastighetsbegränsningen justerats ner jämfört med hastighetsplanen. Den direkta orsaken till att hastighetsgränsen sänkts på denna del av Vistvägen är att det tillkom fler busshållplatser, och att säkerheten och tryggheten för gående skulle ökas.

En annan anledning är att påbörja utfasningen av 50 km/h och 70 km/h. Men sänkningen bidrar också till att få ner trafikbullernivåer och luftföroreningar för att skapa en hälsosammare miljö för de boende vid vägen.