Under flera Ă„r har social- och omsorgsnĂ€mnden i Linköping gĂ„tt back. I Ă„r berĂ€knas underskottet bli 30 miljoner kronor. En stor del av underskottet beror pĂ„ att mĂ„nga unga â av olika skĂ€l â behöver komma ifrĂ„n sin hemmiljö och placeras pĂ„ hem för vĂ„rd och boende (HVB) eller, nĂ€r det Ă€r riktigt illa, pĂ„ hem som drivs av statens institutionsstyrelse (SIS-hem).
För att fÄ en ordentlig överblick av situationen bestÀllde nÀmnden i vÄras en genomlysning av de placeringar som görs i Linköping. I dagarna presenteras rapporten för nÀmnden.
â Jag tycker att den Ă€r bra. Den visar, svart pĂ„ vitt, hur det Ă€r. En del har vi haft pĂ„ kĂ€nn, annat Ă€r mera förvĂ„nande, sĂ€ger Annika KrutzĂšn (M), kommunalrĂ„d och ordförande för social- och omsorgsnĂ€mnden.
Siffrorna visar bland annat att trots att 45 procent av alla barn i Linköping (0-19 Ă„r) bor i nĂ„got av det som kallas socialt utsatta stadsdelar â Ryd, SkĂ€ggetorp och Berga â sĂ„ utgör andelen orosanmĂ€lningar frĂ„n dessa omrĂ„den "bara" 30 procent.
â Rent statistiskt borde det ligga högre. I en sĂ„dan stadsdel som Berga har vi exempelvis vĂ€ldigt fĂ„ orosanmĂ€lningar, sĂ€ger Annika KrutzĂ©n.
Varför det Àr sÄ Àr en av de saker som man mÄste fundera noga över, enligt Annika Krutzén. Tolererar man mer i ett utsatt omrÄde, eller Àr förvÀntningarna pÄ barnen annorlunda? SÄdana frÄgor mÄste man stÀlla sig, tycker hon.
Sett till helheten kommer de flesta orosanmÀlningarna frÄn polis/Äklagare och barnomsorg/skola. En mindre del frÄn personen sjÀlv eller hens familj. I de utsatta omrÄdena Àr de flesta anmÀlningarna frÄn polisen.
Vad beror det pÄ att Berga har sÄ fÄ orosanmÀlningar i relation till barnantalet?
â Ska man spekulera sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att komma in i vissa strukturer. Vi vet ocksĂ„ att mĂ„nga ser socialtjĂ€nsten som nĂ„got ont och den kĂ€nslan/attityden kan vara högre i vissa stadsdelar.
Sociala myndigheter fÄr ju ofta kritik för att de inte syns i utsatta omrÄden, stÀmmer kritiken?
â Ja till viss del. Det Ă€r tydligt att vi behöver komma nĂ€rmare rent fysiskt. FĂ€ltassistenterna Ă€r ute, men vi behöver ocksĂ„ komma ut med myndighetssidan. Vi mĂ„ste jobba hĂ„rdare pĂ„ att vara mer synliga och tillgĂ€ngliga, sĂ„ att mĂ€nniskor kan kĂ€nna förtroende att anmĂ€la nĂ„got man Ă€r oroad över.
En siffra som förvÄnade, enligt Annika Krutzén, Àr att av de som placeras utanför hemmet sÄ har 37 procent inte haft nÄgon insats tidigare. Man har gÄtt frÄn ingenting till den mest ingripande ÄtgÀrden som kan göras, ett tvÄngsomhÀndertagande. Det hÀr bekymrar henne.
â Det Ă€r en jĂ€ttehög siffra. HVB ska ju vara en insats nĂ€r inget annat hjĂ€lper. Vi har ett oerhört glapp hĂ€r.
Varför glappet finns dÀr, Àr svÄrt att sÀga, tycker hon. Men fakta Àr att sociala myndigheter inte kan sÀtta in insatser om de inte fÄr in orosanmÀlningar.
Hon sĂ€ger att det alltid görs en kontroll efter en anmĂ€lan, dĂ„ bestĂ€ms vilken typ av insats som kommunen kan erbjuda. Men det Ă€r inte tvingande Ă„tgĂ€rder â och mĂ„nga gĂ„nger tackar individen eller familjen (om det gĂ€ller minderĂ„riga) nej till hjĂ€lp, enligt Annika KrutzĂ©n.
SkÀlen kan vara allt frÄn att man inte Àr överens om att det finns ett problem, till att man i familjen vill lösa problemet som uppstÄtt pÄ egen hand. I vissa fall Àr man överens med myndigheter om att en insats behövs, men Àr inte överens om den föreslagna ÄtgÀrden och tackar dÀrför nej.
Underskottet i nÀmnden beror huvudsakligen pÄ att placeringarna Àr dyra. Allt frÄn cirka 4 000 kronor/dygn för ett HVB till mellan 13 000 och 14 000 kronor/dygn för ett SIS-hem. Men att inte placera, om det anses nödvÀndigt, Àr inget alternativ, om man fÄr tro Annika Krutzén. Trots att kommunen inte Àr tvingad att göra det.
â Ett sĂ„dant beslut tror jag inte nĂ„gon skulle vilja ta, sĂ€ger hon.
FÄr ni inte för lite pengar om ni har underskott för insatser alla tycker att ni ska göra?
â Man kan se det sĂ„, men vi mĂ„ste förhĂ„lla oss till underskottet och samtidigt titta pĂ„ vilka insatser som fungerar. Kan vi undvika, om sĂ„ bara en placering, gör det att vi har mĂ„nga öppenvĂ„rdsinsatser att sĂ€tta in. Men det hĂ€r Ă€r ett lĂ„ngsiktigt arbete.
Allt Àr dÀremot inte "svart" i rapporten.
â Det som Ă€r positivt Ă€r att i de fall en person sjĂ€lv eller dennes familj sökt hjĂ€lp, sĂ„ slutar det i 95 procent av fallen precis som planerat. Vilket visar att om vi fĂ„ngar upp personer nĂ€r det finns motivation, sĂ„ gĂ„r det ofta vĂ€ldigt bra.