Svar till âLĂ„t inte staten överge sin post i Ăstergötlandâ (16/3).
Postnord har inte fÄtt en krona i ersÀttning för den samhÀllsomfattande posttjÀnsten i Sverige. Att bekosta hela vÄr finmaskiga infrastruktur, frÄn Ystad till Haparanda, Àr vÀldigt kostsamt.
Hitintills har servicen kunnat finansieras av portointÀkter, men i takt med att brevvolymerna faller Àr detta inte lÀngre möjligt.
Sedan millennieskiftet har mer Àn hÀlften av brevvolymerna övergÄtt till digitala alternativ, samtidigt som vÄra kostnader, som i stor utstrÀckning Àr fasta, bestÄr. SjÀlvklart förstÄr Företagarna hur viktigt det Àr att intÀkter kan matchas med utgifter.
De förÀndringar som vi nu genomför med varannandagsutdelning och det förÀndrade kvalitetskrav som regeringen har föreslagit, Àr helt enkelt en anpassning till att svenskarna skickar allt fÀrre brev.
Inom kort kommer vÄra brevbÀrare bara ha brev att dela ut i varannan postlÄda. Att dagligen passera varannan postlÄda utan brev att dela ut, Àr inte rationellt, varken ekonomiskt eller miljömÀssigt.
Daglig utdelning av post Àr inte heller nÄgot som prioriteras i de anvÀndarundersökningar som Àr gjorda.
Det kan dessutom tillÀggas att de förÀndringar som vi nu ser i Sverige har vÄra nordiska grannlÀnder sedan lÀnge implementerat. I Norge, Finland och i Danmark Àr kraven pÄ den samhÀllsomfattande posttjÀnsten betydligt lÀgre, Àn de förÀndringar som nu sker i Sverige.
Utan de hÀr besparingarna som vi planerar för, kommer förlusterna i brevverksamheten pÄ nÄgra Ärs sikt att uppgÄ till miljardbelopp.
Som ett ansvarstagande företag Àr det nödvÀndigt att vi agerar proaktivt och utifrÄn de förutsÀttningar som finns för att undvika en sÄdan situation.