Hemtjänsten övervakar med kameror – för att inte störa

Sedan början av året finns ett nytt hjälpmedel inom Kindas hemtjänst – kameror. Syftet är bland annat att brukare ska få sova utan att bli störda vid nattliga tillsyner.

Carlijn Truijen är verksamhetschef för hemtjänsten i Kinda. Hon tycker att satsningen är lyckad.

Carlijn Truijen är verksamhetschef för hemtjänsten i Kinda. Hon tycker att satsningen är lyckad.

Foto: Privat/Arkivbild

Kinda2021-07-01 15:14

Pandemin har snabbat på utvecklingen mot fler digitala hjälpmedel, så även i hemtjänsten i Kinda. Sedan en tid tillbaka finns tre kameror installerade hemma hos brukare som behöver nattlig tillsyn. Genom kamerorna, som visar huvudgaveln av brukarens säng, kan personalen kolla till brukaren – utan att behöva väcka personen. Det förklarar Carlijn Truijen, enhetschef för hemtjänsten i Kinda. 

– En hel del brukare förstår att de behöver hjälp, men det är något annat att släppa in en person i sitt hem. På det här sättet är det lite snällare, man får behålla sin integritet. 

Men kan det inte snarare vara integritetskränkande att ha en kamera riktad mot sig medan man sover? 

– Det finns strikta regler, och vi kommer överens med brukaren om till exempel vilka tidpunkter vi får titta. Det är den enda tiden systemet tillåter. Och kameran är bara live, filmen sparas inte. 

Carlijn Truijen berättar att hemtjänsten i första hand har pratat med brukare hos vilka de tror att kameror skulle fungera, och diskuterat för- och nackdelar. Vissa har tackat nej, men bland de som testat har responsen varit positiv, enligt Carlijn Truijen. I dagsläget är beslutet att installera kameror en överenskommelse med brukaren, men i framtiden kan det bli aktuellt att införa som standard. 

– Ja, vi funderar på det, men även där finns det undantag. Om någon är väldigt obekväm med det här skapar det mer oro än trygghet och då ska vi inte ha det. 

Kameran ersätter inte heller alla typ av nattlig tillsyn, berättar Carlijn Truijen. Kameran kan bara intyga att en person är på plats, och används till exempel för personer som vandrar på nätterna. Om personen inte är i sängen när den ska vara det åker hemtjänsten ut till brukaren. 

Det är även en annan tanke bakom satsningen: att skära ner på restid för personalen. 

– Om man tittar på framtiden har vi svårt med kompetensförsörjning, då är digitala hjälpmedel en del i att säkerställa framtidens insatser. Men det mänskliga kan man aldrig ersätta, säger Carlijn Truijen. 

Enligt Carlijn Truijen har kostnaderna för satsningen gått jämnt ut med vad man sparar in på att korta ner restid. Hittills har personalen tyckt att det fungerat bra, säger hon.

– Vi är väldigt nöjda. Vi jobbar jättehårt för andra digitala lösningar – jag tror att vi bara kommer se mer och mer av det i framtiden. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!