Främja folkhälsan – ge cykeln högre status

Det är dags att ge cykeln högre status och inte bara betrakta den som ett färdmedel för icke-bilister och krogbesökare, menar insändarskribenten.

Det är dags att ge cykeln högre status och inte bara betrakta den som ett färdmedel för icke-bilister och krogbesökare, menar insändarskribenten.

Foto: Michael Probst

Insändare2021-06-28 08:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enligt en studie, som tagits fram på uppdrag av Hjärt-lungfonden, lever idag över två miljoner svenskar med hjärt-kärlsjukdom.

Det kostar inte bara individer liv och lidande, utan även samhället stora summor. Kostnaderna för sjukdom som hjärtinfarkt, stroke och plötsligt hjärtstopp uppgår under ett år till 60,2 miljarder kronor.

En av många riskfaktorer är fysisk inaktivitet. Trots det verkar intresset öka för typiska "ungdomsfordon" som mopeder, A-traktorer, mopedbilar, motorcyklar och raggarbilar, medan intresset för vardagscykling minskar.

Motorromantiken blomstrar som aldrig förr, där bilar och motorcyklar hyllas som status- och frihetssymboler, samtidigt som man glömmer att bekvämligheten också kan medföra ett högt pris i form av övervikt och diverse vällevnadssjukdomar.

Vanorna förs inte sällan vidare till vuxenlivet, där bilen lätt blir "ett måste" trots alla olösta miljöproblem.

Det är dags att ge cykeln högre status och inte bara betrakta den som ett färdmedel för icke-bilister och krogbesökare.