Tänk dig en sensommarkväll på en vidsträckt gräsmatta, med goda vänner omkring dig, band som spelar på en scen, matförsäljning från foodtrucks, glasskiosk och andra bekvämligheter. När mörkret faller kommer höjdpunkten: en film som visas på jätteduk. Och inträdet är gratis.
– När vi testade det första gången tänkte vi att "det kommer kanske 300 personer". Det kom över 5000 människor, det var så jäkla stort intresse, berättar Rikard Jonsson på arrangerande Big Crowd Factory.
– Sedan dess har vi vidareutvecklat konceptet och skaffat bättre utrustning.
Första gången var 2017. Nu har de genomfört festivalen tre somrar i rad i Göteborg, och senast kom 8500 personer.
Men det var i augusti 2019, innan någon hört talas om covid-19. Att driva ett företag som heter "Stor folkmassa-fabriken" våren 2020 och planera evenemang för fler än 50 personer är lite av ett vågspel.
– Vi ska vara helt transparenta och säga att det är mycket möjligt att vi blir tvungna att ställa in. Vi hoppas att saker hinner förändras men om restriktionerna är kvar i september måste vi förstås tänka om, det är vi beredda på, säger Rikard Jonsson.
Planen är att ta ut festivalen på resa till nio svenska städer i sommar: Stockholm, Malmö, Lund, Uppsala, Västerås, Karlstad, Helsingborg, Umeå och Linköping, förutom ursprungsorten Göteborg.
Utrustningen hyr de, och inkomsterna kommer från samarbetspartners och sponsorer. I och med att inträdet är gratis behöver inte publiken riskera att köpa biljetter till ett evenemang som ställs in.
– Den risk vi tar är bara all tid vi lagt ner på att arrangera det. Vi har planerat för det här länge, så vi hoppas verkligen att det blir av. Och går det inte nu kommer vi igen 2021, säger Rikard Jonsson.
De är fem personer som jobbar med arrangemanget vid sidan av sina vanliga jobb. Rikard Jonsson själv sysslar till vardags med marknadsföring och försäljning på ett startup-företag i Göteborg och har erfarenhet från jobb med event och festivaler.
Och filmen då? Vad ska de visa?
– Det är inte bestämt än. Vi brukar visa något som folk gillar, helst något musikaliskt. I Göteborg har vi kört "La la land", "Coco" och "A star is born". Vi lyssnar på publiken, de får gärna lämna förslag på Facebook, säger Rikard Jonsson.