Kyrkan ska styras av sina medlemmar

SjÀlvklart delar inte Centerpartiets representanter Hans Eneroth och Göran Gunnarsson min skrivning, utan vill i stÀllet tala om vad deras parti vill framöver med kyrkan.

Byt namn pĂ„ Svenska kyrkan till ”svenska Kyrkan”. DĂ„ blir dentroligen mindre intressant för de starka sekulĂ€ra politiska parterna att verka i, skriver Leif Larsson, ordörande i Posk Foilkungabygden.

Byt namn pĂ„ Svenska kyrkan till ”svenska Kyrkan”. DĂ„ blir dentroligen mindre intressant för de starka sekulĂ€ra politiska parterna att verka i, skriver Leif Larsson, ordörande i Posk Foilkungabygden.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2021-06-08 07:45
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svarreplik pÄ "Ska partierna bry sig om kyrkan?" (1/6).

Posk, som jag representerar, vill först belysa nedanstÄende obalans innan vi talar börjar om vad vi vill. Posk (partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan) har under mÄnga Är kritiserat se sekulÀra politiska partierna som kandiderar till kyrkovalet under partibeteckning.

Orsaken Àr att de dÀrigenom bÄde företrÀder sitt politiska parti i riksdagen och samtidigt under samma beteckning sin nomineringsgrupp i bÄde kyrkomötet, stiftsfullmÀktige och kyrkofullmÀktige.

Det innebĂ€r hegemoni bĂ„de som riksdagsparti och som nomineringsgrupp. Bra tycker vissa, men det Ă€r hĂ€r den viktiga skiljelinjen gĂ„r mellan politiska partier och Posk. 

Posk anser att det moraliskt rĂ€tta Ă€r att Svenska kyrkans tre organisationsnivĂ„er bör företrĂ€das av dess medlemmar. För att bĂ€ttre förstĂ„ dilemmat sĂ„ Ă€r det tillĂ„tet för SjörĂ€ddningssĂ€llskapet och Röda korset att kandidera som nomineringsgrupp. 

Konsekvensen av nuvarande organisation blir att kyrkans organisation, som Ă€r en del i civilsamhĂ€llet, kommer att fortsĂ€tta att ledas av sekulĂ€ra intressen för lĂ„ng tid framöver. Kyrkans medlemmar behöver tĂ€nka till om organisationen, inse att navelstrĂ€ngen behöver skĂ€ras av, reagera, och rösta för en förĂ€ndring i kyrkovalet. 

De politiska partiernas dominans kan först begrĂ€nsas genom att de stiger av. De har 10–0 innan kyrkovalet ens börjat, dessutom har de genom sin makthegemoni byrĂ„kratiserat valen att efterlikna kommunalval.

PÄ sÄ sÀtt blir de överlÀgsna de opolitiska grupperna dÄ de kan anvÀnda egna kanslier, med all service det medför. Kritiken frÄn de sekulÀra Àr att en elitkyrka skulle kunna vÀxa fram. Men, den kloke kyrkomedlemmen har nog insett att det Àr vad vi redan har.

TyvĂ€rr gĂ€ller idag socialism först, dĂ€refter kyrkans uppdrag att sprida evangelium. Byt namn pĂ„ kyrkan frĂ„n Svenska kyrkan till ”svenska Kyrkan” med stort K. Kyrkan blir dĂ„ troligen mindre intressant för de starka sekulĂ€ra politiska parterna att verka i. 

En sÄdan Àndring medför i stÀllet att vÄr kyrka kan bli en del av den vÀrldsvida evangelisk-lutherska. Om de sekulÀra politiska parterna inte sjÀlvmant förstÄr att lÀmna kyrka frivilligt, ÄterstÄr endast möjligheten att rösta bort dem i kyrkovalet i september.