Aktiviteten vid macken där stadsbussen körde rakt in i entrén vid 19-30-tiden, var under tisdagen febril. Det blev snabbt kyligt inne i butiken i väntan på glasfriman.
Under natten vaktades butiken av Securitas sedan polis och bärgare varit på plats under måndagskvällen. Bussen kunde enligt Nobina, som kör på uppdrag av Östgötatrafiken, dock köras från platsen och behövde aldrig bärgas.
Mirakulöst nog skadades ingen vid olyckan. Hur den stora bussen kunde hamna en meter in genom entrén är fortfarande höljd i dunkel och något polisens utredning får bringa klarhet i.
Mohammed Taki jobbar i mackens bilverkstad och studerade storögt förödelsen när han kom till jobbet tidigt på tisdagsmorgonen.
– Jag slutade jobba klockan 17 på måndagskvällen, så jag var inte här. Det kändes overkligt att komma till macken i morse och se det stora hålet. Tänk vad som hade kunnat hända!
Två meter till höger om platsen där bussen kraschade in finns stora plåtskåp med gasoltuber.
– Det är ruggigt, säger en annan anställd som vill vara anonym. Det kan ju inte finnas någon värre plats att styra en skenande buss mot än just gasoltuber och bensinpumpar.
– Jag blev helt chockad när jag fick samtalet om olyckan i går kväll och begav mig genast hit, säger ägaren Nader Shahmohammadi.
Entreprenören driver flera företag i Linköping varav Frendobutiken, Ekholmens bensin och service AB, är ett. Enligt honom händer det tre-fyra gånger per år att lastbilar kör in i taket ovanför pumparna, men en stadsbuss inne på området har han aldrig varit med om.
– Det är 100–150 meter ut till vägen där bussarna färdas så det är klart att man verkligen undrar hur och varför den hamnade i butikens entré. Det kan inte ha varit något problem med bromsarna eftersom bärgarkillen körde den härifrån. Och föraren ska vara oskadd så det hela är ett mysterium.
Allt blir spekulationer tills utredningen är klar.
Nader är trots allt lättad. Det här hade kunnat sluta så mycket värre.
– Förutom en anställd fanns ett par kunder inne i butiken som blev vittnen till olyckan. Vi hade ett krismöte på morgonen om hur vi kan göra entrén ännu säkrare framöver. Den anställde har fått erbjudande om krishjälp via en psykolog.
Ingenjörer har gått i god för att det inte föreligger någon ytterligare rasrisk.