I programmet stod det "Från nya världen" med solist Christoph Schnaithmann.
Den nya världen ville annorlunda.
Därför ger Norrköpings Symfoniorkester på samma dag och samma tid istället en streamad konsert, Smittfri SON, med musik av Samuel Barber, Michael Haydn och Mozart under ledning av konsertmästare Michael Wenhov tillsammans med solisterna Eric Svensson och Christoph Schnaithmann och 30 musiker.
– Att inte längre få möta vår publik öga mot öga, som vi är vana vid, är en mycket speciell situation. Vi har levt med det här i en månad och har på bara några veckor tvingats vända upp och ner på hela verksamheten och tänka om fullständigt, säger Henrik Marmén, som är konstnärlig chef på SON.
Konserten spelas in på fredag och sänds klockan 15.00 på lördag på SON:s hemsida.
– Vårt första projekt på det här sättet. Vi vill vara säkra på att vi levererar och visar upp en snygg produkt. Därför spelar vi in, säger Henrik.
– Just närvaro på nätet och digitalisering har vi pratat en längre tid om i vår bransch. Vi hade ett projekt på gång, men tvingades göra den omställningen snabbt och går i skarpt läge direkt.
Många konstnärliga frågor skiljer sig också från vardagen.
– Om man bara kan presentera en konsert för en publik, som sitter en och en hemma vid sin tv eller surfplatta, så funderar vi över hur vi kan skapa en konstnärligt relevant upplevelse på såna premisser istället för att sitta tillsammans med över tusen människor i Louis de Geer. Den sociala gemenskapen och känslan försvinner ju nu. Vi måste snabbt lära oss nya sätt nu att nå ut och hitta en annan känsla, menar Henrik.
Lördagens konsert inleds med Samuel Barbers "Adagio för stråkar".
– Det är ett känt och allvarsamt stycke, som spelades vid minnesgudstjänsten för Franklin Roosevelt 1945 och efter terrorattacken 11 september. Det känns fint att samla tankarna runt det, säger Henrik.
– ...och skulle det kännas för dystert med det i coronatider så avslutar vi med Mozart och "Symfoni nr 27", som är en ren vitaminkick.
Mellan de två styckena bjuder solisterna (trombon) Eric Svensson och Christoph Schnaithmann på Michael Haydns (1737–1806) "Dubbelkonsert för två tromboner".
– Trevlig och elegant musik – och en liten ovanlig instrumentkombination från den epoken. Det är extra roligt att presentera solister från vår orkester, säger Henrik Marmén.