Åtgärder krävs mot drällande elsparkcyklar

Elsparkcyklarna är inte längre bara ett irritationsmoment där de står parkerade mitt på trottoaren eller ligger slängda mitt på en cykelbana.

De kommunala elcyklarna måste återlämnas i sina ställ. Ännu har jag inte sett en enda orange kommunal cykel slängd på en cykelbana, skriver insändarskribenten.

De kommunala elcyklarna måste återlämnas i sina ställ. Ännu har jag inte sett en enda orange kommunal cykel slängd på en cykelbana, skriver insändarskribenten.

Foto: Ann-Charlotte Irhede

Insändare2021-05-11 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En dam i Linköping har nu fått båda armbågarna sönderslagna av att just en elsparkcykel stod parkerad på ett oväntat ställe. 

Om vi gör en jämförelse med de kommunala elcyklarna, måste dessa återlämnas i sina ställ på definierade platser. Ännu har jag inte sett en enda orange kommunal cykel slängd på en cykelbana. 

 

En annan relevant jämförelse är torghandeln. Den som vill sälja något på kommunal mark som tillhör oss alla måste boka platsen och betala en rejäl hyra. 

Eftersom elsparkcyklarna inte är till nytta för hela befolkningen, utan till tvärtom till stor nackdel för många av oss, är det inte rimligt att just dessa privata företag får utnyttja gemensamt utrymme helt gratis i staden för att göra vinst. 

 

Den teknik som används för sökning och betalning av elsparkcyklarna möjliggör olika sätta att göra staden säkrare för andra trafikanter och mindre nerskräpad:

- Att de måste hämtas och återlämnas i särskilt utformade "snubbelfria" ställ. Kommunen bör ta ut en skälig markhyra för dessa. Om cyklar hittas utanför ställen kan de tas om hand och få lösas ut av ägaren till en avgift, som täcker kostnaden för insamlingen. 

- Att kommunen kräver in kontinuerlig rapportering av gps-positionen för varje parkerad/slängd cykel. Då kan böter krävas in från företagen för alla elsparkcyklar som inte är parkerade på anvisade platser (som bolagen ska betala markhyra för).

- Att kräva bank-id eller liknande för varje uthyrning. Då kan böter krävas in från användare som lämnar elsparkcykeln på fel ställe.

I Stockholm och Göteborg vidtogs åtgärder mot drällande elsparkcyklar redan innan de kom till Linköping. När ska vi slippa ifrån slängda och felparkerade sparkcyklar här?