Äntligen får Chrille släppa loss kraften i Novan

Snart 20 år har gått sedan Christian Andersson körde dragracing. På fredag är han tillbaka på dragstripen på Mantorp park i sin nyinköpta Chevrolet Nova med förhoppningen att åka fortare än någonsin.

Christian Andersson hoppas att han ska kunna köra under 10 sekunder för första gången när han på fredag äntligen får testa sin Chevrolet Nova på dragstripen på Mantorp park.

Christian Andersson hoppas att han ska kunna köra under 10 sekunder för första gången när han på fredag äntligen får testa sin Chevrolet Nova på dragstripen på Mantorp park.

Foto: Thomas Augustsson

Motor2020-05-06 21:00

SHRA Mantorp anordnar på fredagen en testdag för dragracingåkare som då får chansen att se om deras skruvande i garangen under vintern gett resultat. 
En av dem som tänker ta chansen att få svar på det är Motalabon Christian Andersson. Han återvänder då till dragracingen efter ett uppehåll sedan 2002.
– Innan dess så gjorde jag 300 starter med min turboladdade BMW som jag hade då. Med den åkte jag på 12.56 sekunder som bäst. Med den här så hoppas jag att spränga 10-sekundersvallen redan på fredag, säger Andersson och nickar mot den gröna Chevrolet Nova från 1965 som står bakom honom. 
Valet av bil skyller han på en annan Motalaprofil i dragracingkretsar. 
– Det är Johan Pripps fel att det blev en Nova. Jag hjälpte honom att skruva lite när jag var 16-17 år och jag har älskat Novor sedan dess, säger han. 

Bilen köpta han i Hudiksvall i vintras när dragracingsuget blev alltför stort. Ett otal timmar i garaget senare, där den bland annat lackades om från babyblå till den gröna nyans den nu har, så var både bil och förare redo för sin först repa tillsammans. 
– Sen kom Corona. Då blev man lite bedrövad när man inte visste om man skulle få köra på hela säsongen. Men nu har jag hittat tre tillfällen att köra i alla fall. Det ska bli så sjukt jäkla roligt, säger han.

Lyfter man på huven så hittar man en Chevrolet 383-motor som levererar runt 450 hästkrafter. Skulle det behövas effekt än så kan Andersson trycka på knappen till lustgasen. 
– Då blir det så det räcker. Jag har bilder och filmer från när de har kört den och den går på bakhjulen i 50 meter efter start. Så man är lite nervös för vad som ska hända när man trycker på lustgasen, säger han med ett snett leende. 

Så lite nervositet finns det alltså trots att du kört förr?
– Helt ärligt så har jag känt av tävlingsnerverna i flera veckor. Jag brukar inte vara nervös men nu har det pirrat i kroppen ända sedan jag anmälde mig. Mest för att det ska bli så sjukt roligt att se hur fort den kan gå. Jag vet att de som hade den innan kört på 9.40 sekunder men jag vet inte vad det satt för motor i då.

Blir det full gas från första repan?
– Nja, första vändan blir nog rätt lugn bara för att känna på bilen lite så då blir det ingen lustgas. Sen får man väl ladda på ordentligt om det känns bra, säger Andersson och ler. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om