Knack, knack!
Joakim Olsson, gruppchef på Tullverket i Nyköping, lutar sig fram från grästbryggan och knackar vänligt men bestämt på den tyskflaggade segelbåtens akter. En gråhårig man sticker upp huvudet från ruffen, svarar på tullens frågor om bland annat rutten och berättar att de har gått in i hamnen i Arkösund då båtens batteri krånglade.
– Bara för att det är en mustaschprydd seglare som ser vänlig ut ska man inte ta något för givet, säger Joakim Olsson efter att han fått svar på alla frågor.
Trots sensommarhettan ligger få båtar i gästhamnen vid vårt besök. Men Joakim och kollegan Jasmine Johansson knackar även på en rostig segelskorv, där en tysk kvinna får frågor om alkohol, cigaretter, droger eller vapen ombord. Hon förklarar att de bara har en flaska mousserande vin – och att det är dags att fylla på förråden.
– Ni är välkomna ombord, säger hon på engelska.
Sverige har en lång kuststräcka som Tullverkets tjänstemän har svårt att täcka. Myndigheten har inga egna fartyg, men har ett utvecklat samarbete med Kustbevakningen. Ett syfte med hamnbesöken är att sprida kunskap till allmänheten för att få in tips om misstänkta beteenden om båtar till exempel färdas nattetid med släckta lanternor eller gods som lastas mellan fartyg eller dumpas överbord.
Med sig har tulltjänstepersonerna en hög med flygblad som sätts upp och delas ut.
– Vi kan omöjligt vara överallt och behöver hjälp av allmänheten, deras ögon och öron. De som finns här vet vad som är udda och inte. Ser man något som är avvikande ska man veta vilket telefonnummer man ska ringa, säger Jasmine Johansson.
Normalt har hon och Joakim Olsson sin arbetsplats i Nyköping, som även täcker Östergötland. Båda har tidigare varit civilanställda hos polisen, men har bytt bana.
– Det är nog det bästa jag har gjort, säger Jasmine som trivs med sina kollegor och att ingen dag är den andra lik.
Vid det här besöket i Arkösund har tulltjänstepersonerna ingen hund med. Den är annars viktiga i tullens arbete.
– Vi kan ibland ifrågasättas. "Gör du det här bara för att jag ser ut så här?", kan någon undra. Men alla köper om man har ett intresse från en hund, säger Joakim.
– Skulle vi bedöma att vi behöver ett hundsök här och nu kontaktar vi bara inre befäl, tillägger Jasmine.
I Tullverkets område Öst, där Norrköping ingår, men även i hamnar och flygplatser i Stockholm, gjordes över 2 200 knarkbeslag under förra året. Bland annat tog tullen sammanlagt drygt 460 kilo marijuana och cannabisharts. Det är mer än rekordåret 2020.
– Vi ser en tendens att beslagen ökar från år till år, inte nödvändigtvis i antal, men de är ofta större, säger Jasmine Johansson.
Efter pandemin och att Ryanairs flygtrafik försvann från Skavsta har Tullverket dessutom halverat sin personalstyrka i Nyköping.
– Det innebär att vi har sämre täckning på Skavsta, men också i Norrköping och Linköping, säger Joakim Olsson.
Känner ni frustration?
– Ja, vi är generellt ganska få i förhållande till de arbetsuppgifter vi har. Vi skulle behöva vara betydligt fler.
Uppfinningsrikedomen är stor bland smugglarna och tulltjänstemännen utgår ifrån att varor som narkotika, sprit, cigaretter och vapen även kan komma in via fritidshamnar, särskilt om kontroller skärps vid Öresundsbron och större färjehamnar.
Joakim Olsson talar om ett mörkertal som kan vara stort.
– Vi vet inte riktigt hur mycket och vad som kommer in, men jag gissar på narkotika, alkohol och cigaretter. Vi skulle behöva göra fler kontroller både på fritidsfartyg och handelsfartyg, säger han.
Det är en anledning till att tullen i sommar har satsat på kontroller i småbåtshamnar. Totalt besöks ett hundratal svenska fritidshamnar. Ett team på sex tulltjänstepersoner har gjort kontroller i sex östgötska hamnar, bland annat i Valdemarsvik, Söderköping, Mem och Lindö.
– Vad som är av intresse för oss beror mycket på hur båtarnas rutt har sett ut, säger Joakim Olsson.
Vad mer väcker ert intresse?
– Vi ser på modus, vissa mönster, om en båt kommer in i hamnen speciella tider. Av erfarenhet vet vi också att man ofta använder snabbgående båtar. Men att veta vad som är udda i just den här hamnen är inte lätt, då vi inte är här så ofta. Det är ett skäl till att vi behöver hjälp av dem som finns här, säger han.