Årets julklapp – glädjebesked i Linköping

Trots att linköpingsbaserade XMReality inte är i julklappsbranshen så vädrar företaget morgonluft när VR–glasögon blev årets julklapp.

22 november 2016 20:50

XMReality med huvudkontor i Mjärdevi Science Park har inga förhoppningar om att deras produkter för virtuell och augmenterad, eller förstärkt, verklighet kommer ligga under allas granar i jul. Men i förlängningen tror marknadschefen Niklas Rengfors att en större allmän kunskap kring virtuell verklighet, eller VR som det kallas, kommer betyda mycket för företagets framtid.

– Det har större påverkan än vi tror. När smarta glasögon kommer ut till konsumenten så ökar medvetenheten om det här, och då är det enklare att lösningar spiller över på industrin också. När VR blir tillgängligt för fler konsumenter så eskalerar användningen och man hittar nya användningsområden, säger Niklas.

XMReality jobbar i huvudsak med augmenterad verklighet, AR, snarare än virtuell verklighet. Redan när spelet Pokemon go, som är ett AR-baserat spel, kom märktes tydligt hur förståelsen och intresset för AR ökade.

Men även i ett kortare perspektiv tror Niklas att en ökande användning och medvetenhet gynnar professionell användning.

– Vi jobbar med ganska stora företag som är ganska trögrörliga. Många av dem är på gång att starta piloter kring smarta glasögon, och det här tror jag kan eskalera användningen även på kort sikt.

Niklas ser stora fördelar med AR, inte minst i ett miljö och tidsbesparande perspektiv.

– Jag kan hjälpa någon i Kina att få igång en maskin utan att åka dit. Mina händer visas genom glasögonen i synfältet för den personen som ska utföra jobbet. Det är lika effektivt som om jag stod bredvid och pekade. På det sättet kan man spara oerhörda pengar på att slippa resa, plus att man inte behöver vänta på en tekniker som ska resa dit.

Nästa steg som Niklas ser framför sig är en mix av AR och VR.

– Det intressanta i framtiden är teleportation, tycker jag. Om man kombinerar virtuell verklighet med augmenterad verklighet. Det vill säga att jag tar på mig ett par VR-glasögon och kliver in i den andres bild där den andra personen är. Det är sådant jag tror kommer vara jätteintressant på marknaden framöver, säger Niklas.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!