Anställda larmar: "Det är så äckligt"

Stress, smuts och dålig ledning. Både patienter och personal riktar kritik mot Sodexo som numera ansvarar för sjukhusmaten i regionen.

Numera ansvarar Sodexo för sjukhusmaten både i Linköping i Norrköping, tidigare anställda däribland Krille Ulleryd, vittnar om en stressig arbetsmiljö – en bild som cheferna Anna Wingårdh och Lars Attervåg inte känner igen. (På bilden även bilder från patienter och personal).

Numera ansvarar Sodexo för sjukhusmaten både i Linköping i Norrköping, tidigare anställda däribland Krille Ulleryd, vittnar om en stressig arbetsmiljö – en bild som cheferna Anna Wingårdh och Lars Attervåg inte känner igen. (På bilden även bilder från patienter och personal).

Foto: Annica Hesser, Privat

Östergötland2019-10-27 08:02

Sedan Sodexo övertog ansvaret för patientmåltiderna första september har anställda och patienter på Universitetssjukhuset i Linköping hört av sig till oss. De anställa vittnar om stress, sjukskrivningar, personal som har sagt upp sig och timvikarier som tackar nej till fler jobb. Mat blir försenad och ibland har situationen blivit direkt hälsofarlig.

Det berättar Linda vars pappa är inlagd på sjukhus efter att fått i sig campylobacter från dåligt tillagad kyckling. Bakterierna påverkade nervsystemet och i två månader har han varit sängliggande på sjukhus. 

– En dag blev han serverad halvrå kyckling på sjukhuset. Det var droppen! Maten hade varit försenad 45 minuter och det såg ut som kycklingen hade tillagats i mikron. Det är inte vårdpersonalens fel, det är ju fel i köket. 

Två av de anställa i köket är Lina och Maria som egentligen heter något annat. De vittnar om en allt stressigare arbetsmiljö.

– Vi hinner inte städa i köket. Matvagnarna som brickorna lastas i diskas bara en gång i veckan. Förut gjordes det varje dag. Häromdagen fick vi tillbaka en vagn med en larv i gröten, säger Lina och visar en bild i mobilen. Det har aldrig varit så smutsigt som det är nu. 

– Det är så äckligt, jag hade aldrig ätit på de tallrikarna, säger Lina.

Hon får medhåll från kollegan Maria. De berättar att deras arbetsmiljö påverkar matleveranserna till patienterna. Dessutom har de fått direktiv om att minska portionerna. 

Lina och Maria berättar också att en av cheferna har skrikit åt anställda och krävt att de ska hinna med allt trots att det saknas personal. 

– En gång skrek chefen att hon skulle skära halsen av en anställd som hade gjort fel, säger Lina som har mått väldigt dåligt.

– Sjukfrånvaron har aldrig varit så hög som nu i vår grupp. Kockarna får hoppa in och hjälpa oss vid bandet och hinner inte med sitt eget jobb, vilket gör att maten blir försenad. Flera gånger har fel mat lagats och det har saknats råvaror, säger Lina. 

De har framfört problemen till ledningen, men saknar stöd. De har även kopplat in facket men än så länge ser de ingen förändring. Nu har de båda sagt upp sig. Den fackliga representanten i har avböjt att kommentera. 

Snart får vi veta att ”ryktet går” att vi har blivit kontaktade. Ledningen för Sodexo i Östergötland bjuder därför in oss till centralköket. De anser att mycket av problemen är typiska uppstartsbekymmer och att sjukfrånvaron är på en normalnivå.

Men på plats får vi en pratstund med några av de anställda som bekräftar att det varit mycket problem på vissa delar i centralköket. Det har i sin tur även påverkat matlagningen ibland eftersom kockarna får rycka in och lägga upp mat på brickor.

– Vi har löst det varje gång men det har varit ganska tufft, säger Mikael Åkerlund, en av kockarna. De har stor sjukfrånvaro och timvikarier som tackar nej och då måste man gå in och göra nödlösningar. Deras chef har inte varit lyhörd och höjer rösten och skäller ut personalen offentligt på ett elakt sätt.

Ashkan Farhadi som är gruppledare för kockarna berättar också om den ansträngda arbetsmiljön. 

– Många har varit slutkörda redan innan Sodexo tog över. Förutom att ansvara för sjukhusmaten ansvarade vi även för catering och mat inom äldreomsorgen. 

Mikael och Ashkan betonar att problemen inte gäller hela köket utan i en begränsad del och det handlar om dåligt ledarskap. Däremot är de väldigt nöjda med sin egen chef.

– Blir det problem där så blir det problem för alla, vi måste samarbeta. Det märks också att många heltidsanställda har blivit ersatta med timvikarier genom åren, bland annat efter pensionsavgångar,  och då kanske engagemanget inte är lika starkt, säger Mikael.

Krille Ulleryd jobbade under 17 år i köket och sade upp sig ett år innan Sodexo tog över. 

– Det här är en verksamhet som upphandlas. När anbuden blir allt lägre så syns det på kvalitén. Då måste man dra in på något annat. Man drar in på personal och de som blir lidande är ju de anställda och patienterna. Det bästa hade varit att regionen tog över även köket i egen regi då man inte har samma vinstkrav.

Sjukhusmaten har även varit ett omdiskuterat ämne mellan patienterna, berättar Birgitta och Lars som kontaktar oss när de är inlagda på samma avdelning.

– Allt verkar bara vara ihopslafsat. Maten är ofta väldigt försenad. Tidigare var maten riktigt god, men ibland har det varit vedervärdigt, säger Lars. 

Vad handlar det om?

Efter en ny upphandling ansvarar Sodexo sedan 1 september för patientmåltiderna på US och Vrinnevisjukhuset. I Norrköping har Sodexo haft uppdraget sedan 2016. På Lasarettet i Motala lagas patientmaten i samarbete mellan regionen och kommunen. Kommunen hyr regionens centralkök och gör mat till både omsorgen och regionens patienter.

Tidigare ansvarade ISS för mat, städning, transporter och post på US i Linköping. Numera har regionen tagit tillbaka allt i egen regi förutom patientmåltiderna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!