Ikeas försäljning upp 9 procent

Älmhult2004-07-28 14:08

Ikea Sverige väntar sig en försäljningsökning på drygt nio procent jämfört med räkenskapsåret 2002-2003. Det innebär en försäljning på drygt 7,6 miljarder kronor i år.

Fram till och med förra veckan noterade Ikea Sverige en försäljningsökning på omkring nio procent sedan bokslutet sista augusti förra året. Om en månad kommer nästa årsresultat och ökningen väntas hålla i sig.

Sverige är den femte största marknaden för Ikea och står för åtta procent av den globala försäljningen. Tyskland är bolagets största marknad med 20 procent av försäljningen. Därefter följer Storbritannien, USA och Frankrike med tolv procent respektive elva och nio procent.

Ikea har i år öppnat nya varuhus i bland annat Shanghai, Melbourne, Moskva och S:t Petersburg. Marknaderna utanför Europa och Nordamerika står dock hittills för blygsamma tre procent.

I samband med lanseringen av årets katalog meddelar Ikea Sverige en prissänkning på 2,5 procent. För att behålla sin lågprisprofil har företaget sänkt priserna med 17 procent sedan 1997.

I Sverige finns i dag 13 Ikeavaruhus som får 20 miljoner besök varje år.

Ikeakoncernen har totalt 175 varuhus i 23 länder som får 310 miljoner besök varje år.

Under perioden 2002-2003 ökade koncernen sin globala försäljning med drygt tre procent till omkring 103 miljarder kronor, inklusive nyöppnade butiker. Bakom den svaga utvecklingen låg ekonomisk nedgång, epidemier, terrorattacker och krig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!