Klart: Ingen vinst för jättevulvan

Visual vulva blev inte innovativast i Almedalen, enligt Dagen opinion. Men Louise Berg, vd för Sibship, är lika glad för det.

Louise Berg, vd för Sibship som arbetar med information om menstruation och med digital visualisering av vaginan.

Louise Berg, vd för Sibship som arbetar med information om menstruation och med digital visualisering av vaginan.

Foto: Ulrik Svedin

Almedalen2018-07-05 13:30

– Att vara nominerad är fantastiskt. Det betyder att juryn har samlats och pratat om vaginan och om förlossningsvården och det är ju precis vad jag vill, säger Louise Berg.

En stor vepa har hängt längs en husfasad i Visby, med en stiliserad bild på en vulva i ett slags QR-kod-liknande mönster. En kampanj för projektet som Louise Berg och Visual Sweden tillsammans med bland annat forskningsinstitutet Rise driver. De lanserar snart en visualisering av vaginan. Och syftet är att informera och öka kunskapen om vaginan och om till exempel kvinnosjuktomar.

Direkt efter beskedet om att det inte blev något pris, så har Louise Berg fullt upp. Hon har ett möte med Annika Strandhäll (S) socialminister med ansvarsområden inom bland annat folkhälsa.

Vad ska du diskutera?

– Jag ska berätta om hur vårt visualiseringsverktyg kan användas inom till exempel förlossningsvården, svarar Berg.

Priset för Innovativast i Almedalen gick till Skyddsprodukter och Civilförsvarsförbundet för upplevelsen av ett skyddsrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!