Strax före avspark i fotbolls-VM var det fullsatt på Saab-arrangemanget Aerospace Almedalen när Thomas Eneroth talade om regeringens strategier kring svenskt inrikesflyg och flygplatsernas framtid. Han underströk framtida ambitioner med Arlanda, målet är att göra flygplatsen till Nordens största.
I regeringens flygstrategi från 2017 framgick också ambitionen med en ny översyn av Sveriges flygplatser, med utgångspunkt i att tydliggöra statens ansvar och roll som stödgivare till icke-statliga flygplatser. Den ska vara klar senast 1 mars. Både Norrköpings och Linköpings flygplatser drivs kommunalt men med främst utrikesflyg.
Eneroth noterade att översynen är nödvändig med de problem som inrikesflyget har, inte minst i skenet av flygbolaget Nextjets konkurs.
– Vi behöver fundera på om vi ska ha ett system som sätter flygbolagens överlevnad före att vi ska ha ett fungerande inrikesflyg. Det är inte hållbart. Det behövs tydligare regelverk för kommuner och regioner att ha ett fungerande inrikesflyg, sa infrastrukturministern.
Samtidigt som man hårdsatsar på Arlanda är det bara en tidsfråga innan bygget av Ostlänken på allvar drar i gång.
Längs den vägen finns flygplatserna i Norrköping och Linköping, vad händer då med dem?– Det här handlar om att det ska vara ekonomiskt hållbart för kommuner och regioner att ha sina flygplatser. Tågbanorna ligger så långt fram i tiden, det här måste fram fortare, svarar Eneroth.
Under sitt föredrag var han så försiktig med att uttrycka att vi måste minska vårt flygande. Han menade att till exempel diskussionen om flygskatt kan göra svenskar mer klimatmedvetna så att utrikesflyget minskar något.
– Det handlar inte om att flyga eller inte flyga. Det handlar om hur vi flyger och på vilket sätt vi ska klara omställningen till hållbart flyg, sa Eneroth och hänvisade till att forskning och utveckling kommer att behövas för att göra biobränslet och logistiken däromkring effektivare.
Han noterade också att de mindre flygplatserna och dess aktörer behöver bättre långsiktighet i upphandlingarna för att kunna göra nödvändiga investeringar kring bland annat biobränsle.
Frågan om flygskatten var glödhet under flera evenemang på Aerospace Almedalen. Thomas Eneroth var entydig. ´
– Flygskatten är här för att stanna. Vi ser den tendensen i andra länder i Europa. Det handlar snarare om hur skatten ska utformas för att vara effektiv.