Appen som ger dig koll på maten

Det är tekniskt möjligt för konsumenter att spåra en lunchmacka genom hela produktionskedjan. Med hjälp av en app som presenterades i Almedalen.

Anders Carlsson från Visual Sweden, Helene Oscarsson från Vreta kluster presenterade appen som ska hålla koll på livsmedelskedjan.

Anders Carlsson från Visual Sweden, Helene Oscarsson från Vreta kluster presenterade appen som ska hålla koll på livsmedelskedjan.

Foto: Ulrik Svedini

Almedalen2018-07-05 16:00

Utvecklaren Peter Bunus, vd och medgrundare till startup-företaget Cystellar, har utvecklat appen tillsammans med Visual Sweden och Fishy minds. Appen tar bland annat in satellitbilder på markerna där spannmålet odlades, talar om vilken köttdjur som blev till rostbiff och så vidare. Det handlar om blockchain-teknik, samma princip som i bitcoin: En distribuerad databas där ändringar och tillägg hela tiden samlas på vägen.

– Det sker en typ av transaktion eller förändring varje gång en produkt byter ägare. Först lantbrukaren, sedan livsmedelsföretaget och så vidare. Om den här förändringen registreras hela tiden och läggs till i blockkedjan så har man till slut väldigt bra och tydlig information om vad en produkt innehåller, var den är odlad och framställd, till och med receptet om man vill, förklarar Peter Bunus.

Tillsammans med Helene Oscarsson, vd för Vreta kluster i Linköping, demonstrerade han en lunchmacka med en QR-kod på papperet, som gav tillgång till appen. Det finns möjligheter åt flera olika håll:

– Bönderna skulle till exempel kunna se vilka restauranger som har just deras kött, vilket skapar medvärden, säger Bunus

Det finns även svårigheter. Producenterna måste vilja vara med, vilket inte är helt självklart då det kan finnas saker som ligger dem till last i blockkedjan.

– Till exempel kan man se om det finns väldigt många mellanhänder som fördyrar produkten, vilket förstås är relevant information. Ett annat problem är intresset för tekniken. Jag har haft svårt att lansera det här i Sverige, men i England har flera av de allra största livsmedelskedjorna visat intresse och vi har inlett samarbete med några av dem, säger Peter Bunus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!