Damklädeskedjan Lindex drabbades av svagare försäljning i slutet av förra året.
Men den tyska verksamheten går bättre trots att marknaden där försvagats.
Både november och december blev enligt Lindex ganska svaga försäljningsmånader efter den tydliga uppgången i början av hösten. För Lindex del innebar det att försäljningen i jämförbara butiker sjönk med en procent under perioden september-november. Bolagets totala försäljning steg ändå med 6 procent till 1,4 miljarder kronor, om nyöppnade butiker och butikskedjan Twilfit räknas in.
Enligt Lindex har bolagets försäljningsutveckling varit svagare än väntat, speciellt för den norska verksamheten.
Därför sjönk också vinsten efter finansnetto från 101 miljoner till 80 miljoner kronor jämfört med motsvarande period året innan. Resultatet belastas bland annat av engångskostnader på 10 miljoner kronor.
Vinsten var därmed något sämre än väntat, vilket fick aktien att falla på Stockholmsbörsen.
Trots det minskade underskottet i den problemtyngda tyska verksamheten från 37 till 27 miljoner kronor, främst tack vare fortsatta besparingar. Lindex har 33 butiker i landet och 12 av dem har nu nått nollresultat. Trots det minskade Lindex försäljning i Tyskland med 2,6 procent under perioden, vilket ändå är bättre än marknaden som helhet som minskade med 4 procent.
Till följd av den svaga tillväxten ska bolaget "ytterligare fokusera arbetet med att effektivisera organisation och resurser för att säkerställa resultatutvecklingen för verksamhetsåret 2002/2003", skriver bolaget.