Debatten om Ostlänken och hela höghastighetsbanan mellan landets tre största städer blåser upp på nytt efter att Trafikverket redovisat projektets kommande underskott på 253 miljarder kronor. Hela projektet borde stoppas innan det ens börjar, anser flera experter som också har skrivit en gemensam debattartikel i Dagens industri.
Projektet anses vara astronomiskt dyrt i förhållande till samhällsnyttan.
– Trafikverket har undersökt ett enda alternativ och det framställs som om det måste bli detta alternativ eller inget alls. Så är det inte. Det kan finnas andra billigare möjligheter men Trafikverket har inte ens undersökt dem, säger Jan-Eric Nilsson, en av de fem experterna som skrev debattartikeln.
De kräver att regeringen skickar tillbaka projektet till Trafikverket och hushåller med statens resurser.
Enligt honom bör Trafikverket göra om planeringen och ta fram ett nytt alternativ som är både billigare och gör störst samhällsnytta.
Har du något eget förslag på hur Trafikverket skulle göra?
– Man kan börja bygga nya spår på de delar som är mest trafikerade och där det behövs mest. Där gör Ostlänken störst nytta, som till exempel mellan Linköping och Norrköping. Man kan bygga i flera etapper och göra som till exempel när E4 byggdes. Det byggdes där behovet var störst och sedan kopplades delarna ihop.