"Närodlat inte alltid bra för miljön"

Vad är bäst ur miljösynvinkel, handla närodlat, i en fysisk butik eller på nätet? Vår lunchgäst, Maria Huge-Brodin, har en del av svaren.

Maria Huge-Brodin professor i miljölogistik vid Linköpings universitet.

Maria Huge-Brodin professor i miljölogistik vid Linköpings universitet.

Foto: Christer Kustvik

Affärsliv2017-11-27 17:30
Du är professor i miljölogistik. Är det en barndomsdröm?

– Haha, nej inte alls. Jag läste maskinteknik på universitetet. Det var inte så kul men logistik var kul, framför allt de organisatoriska frågorna. När jag gick ut i början av 90-talet var det lågkonjunktur så när Liu behövde en doktorand tänkte jag ”okej jag testar det ett tag”. Sen när jag skrev doktorsavhandlingen upptäckte jag att det var väldigt kul att forska.

Vad är logistik mer än transporter?

– Det handlar om att få rätt saker till rätt plats, i rätt form och rätt kvantiteter. Transporterna är en del av det systemet. Väldigt mycket ligger i styrning och struktur, med lagerpunkter på rätt ställe och bra organisation.

Hur bra är företagen på logistik?

– Ju viktigare den är för företaget desto duktigare är företagen på det. Är logistiken viktig så får den vara med i styrelserummet, annars inte. Handelsföretag har väldigt mycket logistik. De tillverkar inte, de köper, säljer och flyttar varor. Logistiken kan vara 30 procent av deras omsättning och då är det en kostnad de bryr sig om.

– Tillverkande företag, till exempel tung processindustri, där är det bulktransporter i ganska stora volymer och ofta med jämn åtgång vilket gör logistiken lättstyrd. Processindustrin slukar mycket energi så fokus där ligger på att slimma produktionsprocessen, logistiken blir då ofta bara något man löser så enkelt och kostnadseffektivt som möjligt.

Vad fokuserar företagen mest på i logistiken?

– Mycket fokus ligger idag på snabba leveranser, att du ska få dina leveranser på 24 timmar oavsett om du vill eller inte. Det är inte alls bra för miljön och inte heller nödvändigt om man tänker efter. Tänker man efter är det många kunder som accepterar några dagars leveranstid.

Innebär snabba leveranstider att man inte fyller upp sina transporter och åker med halvtomma lastbilar?

– Ja, det är ett jätteproblem ur miljösynvinkel. Ska man tänka på miljön ska man lasta så fullt man kan och inte köra tomma fordon. För företag är det ofta viktigast att varorna kommer när de ska komma, att leveranstiden hålls. Det kan vara lättare att hålla en leveranstid om transporten tillåts ta lite längre tid. Då ger det ofta både lägre kostnader och vinster för miljön.

Varför finns inte något system för ”välj den här miljövänligare transporten” för oss kunder när vi till exempel näthandlar? Som en svanmärkning för transporter.

– Vi har talat länge om att det vore bra, men jag har inte sett något system som funkar så. En del näthandlare kallar sina tredagarsleveranser för ”miljöleverans”, men det är inte vanligt. Det är absolut en av de saker vi tittar på.

Pågår det något lobbyarbete för att få till en miljömärkning, av till exempel kläder, som visar hur de har transporterats?

– Nej, inte än, vi måste forska färdigt först så vi har lite mer resultat att peka på. Utmaningen för oss alla är att få konsumenter att börja ta hänsyn till kommande generationer, vad som är bäst för dem. Svenskarna är extremt priskänsliga när det gäller mat. Vi är kända för vår prispress, att vi är närmast vår egen plånbok. Vi väljer inte mat utifrån bra kvalité, utan utifrån priset i första hand. Det är därför det går så bra att sälja billig mat i Sverige.

Hur klarar livsmedelsbranschen sin logistik?

– Det finns mycket att göra och mycket att vinna där eftersom det är så stora flöden. Har du en effektiv logistik kan du exponera varan en längre tid mot kund och öka sannolikheten att den säljs.

Vad är bäst för miljön, e-handel eller fysiska lokala butiker?

– Det beror på. Om du lyckas leverera rätt vid första besöket, att kunden är hemma och tar emot, så kan e-handel vara bättre miljömässigt. Men om det krånglar, att kunden inte är hemma och du måste köra tillbaka varan till terminalen och sen köra ut igen, då har du förlorat all miljövinst och mer därtill, då är det sämre för miljön. Idag talas det mycket om att utveckla leveransplatserna i stället för att köra hem varorna till folk. Att det finns bra leveranslokaler i kvarteret så att leverantören alltid kan leverera. Då blir det riktigt intressant för miljön.

Hur kan vi konsumenter bidra till bra miljölogistik?

– Det ska vi ta reda på i nästa forskningsprojekt som jag har sökt pengar för nu. Till att börja med genom att se till att transportsätt och transportkonsekvenser kan bli en del av ditt beslut. Det är ju många som handlar närodlat idag och då tänker man att det är bra transporter, vilket det inte alls är alltid. Det kan vara jättedåligt, till exempel att lantbrukaren själv åker in till butiken med varorna i en lågt lastad lastbil.

Är det bättre att konsumenten själv åker till gårdsbutiken?

– Nej, det är inte heller bra. Den enskilt största transportlänken som förstör mest, det är när du tar bilen och åker och handlar.

Hemkörning av varorna då?

– Ja, det är som med e-handeln, är lastbilen fullastad och du är hemma och tar emot varorna så kan det vara bäst ur miljösynpunkt. Men hur troligt är det idag att hela ditt kvarter handlar från samma nätbutik så lastbilen är full?

Vad behöver göras för att göra logistiken mer miljövänlig framöver?

– Alla sektorer har vänt sin miljöpåverkan utom godstransporter. Därför tror jag det är dags nu när det sticker ut så. Många saker måste gå samman för att det ska hända något. Vi konsumenter måste ställa krav på företagen och företagen måste se lönsamheten i det. Som det är idag är det ganska kravlöst ur lagstiftningens sida. Hur kommer flygskatten påverka åkbeteendet hos de som flyger mellan Stockholm och Göteborg? Om den nu blir av. Det finns en hög tro på sådana incitament, som vi vet är ganska svaga för att ändra beteenden. För företagsmänniskor, som vi vet är de som reser mest, spelar det ingen roll om det blir 200 kronor dyrare. Det enda som händer är att det blir en intäktsmaskin till statskassan.

Om vi ses om tio år, vad önskar du har hänt inom logistiken då?

– Att vi gått över till ett fossilfritt transportsystem. Det vore strålande bra. Och att företagen fått en förståelse för att långsiktighet lönar sig. Jag hoppas att konsumenttrenden vänt till mer återbruk och en större kvalitetsmedvetenhet för en hållbar konsumtion. Att vi köper kläder som håller några år i stället för kläder som vi har idag och slänger i morgon. Och politiker som ställer hårda krav som har effekt på beteendet och inte bara leder företagen in i kryphål.

Marias tre tips för bra logistik

1) Våga tänka långsiktigt, inte bara på kvartalsrapporten. Tänk på vad investeringarna kan ha för effekt på sikt.

2) Fråga kunderna hur bråttom de faktiskt har.

3) Jobba med långsiktiga relationer med dina transportörer.

– Har man de här tre på plats skapar man lägre kostnader och bra miljövinster, säger Maria Huge-Brodin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!