Nu närmar sig slutet: "Varit överraskningar hela tiden"

Natten till onsdagen lades Kardonbanans två järnvägsväxlar på plats med hjälp av en specialkonstruerad kran. "Den är den enda av sitt slag i Sverige", berättar Henrik Larsson på Trafikverket.

Gamla slipers och räls skärs bort och byts ut mot ny makadam, slipers och räls.

Gamla slipers och räls skärs bort och byts ut mot ny makadam, slipers och räls.

Foto: Thomas Möller

Åby2020-10-28 18:30

Det är de här dagarna i slutet på oktober som han har sett fram emot i åratal. Det är nu, under tio dagar, som Kardonbanan ska kopplas ihop med Södra stambanan och det är feststämning när projektet att bygga sju kilometer helt ny järnväg närmar sig sitt slut.

– Det är inte så ofta som järnväg byggs i Sverige. Men i jämförelse med hur det kommer bli att bygga Ostlänken är det här ett litet projekt, säger Henrik Larsson, Trafikverkets delprojektledare för bana, el, signal och tele, medan han ser ut över rälsen i utkanten av Åby.

Samtidigt som det sista arbetet görs med Kardonbanan ska en av stambanans järnvägsbroar – Ättetorpsbron – bytas ut, liksom stambanans spår genom Åby. Ättetorpsbron, med två spår, ersätts av två broar med ett spår på varje.

– På järnvägen är det vänstertrafik som gäller, förklarar Henrik Larsson och pekar på de nylagda spåren, där uppspåret ligger närmast.

– Här går uppspåret mot Stockholm och nedspåret går från Stockholm.

Om ett par veckor rivs Ättetorpsbron.

– Det kommer att ske i sektioner, precis som när den byggdes. E4 behöver inte stängas av helt, utan det stängs ett körfält i taget i varje riktning, säger Henrik Larsson.

Onsdagsnattens precisionsarbete med att lyfta järnvägsväxlarna på plats gick enligt plan. Själva lyften gick relativt snabbt, men det ligger åratal av planering och förberedelser bakom nattens arbete. De sista veckorna av de två stora projekten är planerade in i detalj, timme för timme. Växlarna ska svetsas fast och på andra sidan E4, vid Åby, lyfts de gamla spåren bort i delar och läggs åt sidan.

– De ska återanvändas på ett annat spår, säger Henrik Larsson.

Ny makadam läggs på, slipers och räls byggs i sektioner. När allt det arbetet är klart är det dags att testa signalsystemet.

– Det blir under den kommande helgen

Henrik Larsson är beredd på att det in i det sista kan uppstå oväntade problem som hotar tidsplanen.

– I så fall löser vi det också, säger han lugnt.

Vad kommer du ihåg som mest spännande från de här åren?

– Vi rev en gammal igenfylld tunnel inne i Åby, det var spännande. Och så hade vi problem när det var eldningsförbud. Vi kunde inte svetsa det minsta utan att söka dispens och ladda upp med vattentankar. Det har varit överraskningar hela tiden och vi har anpassat oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!