Annonssamarbete med Elon

Så underlättar de arbetsdagen för sina kunder

Tillgänglighet, personligt bemötande och omtanke är några ledord som Elon Coldman bygger sin verksamhet på. Som de enda i sin bransch som slår upp dörrarna klockan sju på morgonen är Elon Coldmans butik det självklara valet för många hantverkare.

Det är en kylig, tidig morgon i september, men inne hos Elon Coldman är det varmt och doften av nybryggt kaffe fyller lokalen. Entusiastiska arbetare har redan börjat trilla in för att starta dagen med en kopp och småprat med kollegorna.  

– Våra kunder är ofta vakna tidigt, så vi har valt att öppna klockan sju, vilket passar dem perfekt. Öppnar vi klockan åtta så hinner de ingenting innan frukosten som ska ätas vid nio. Det är mycket uppskattat eftersom de vill kunna komma hit tidigt för att hämta material till deras första jobb, berättar Tobbe Erlandsson, ansvarig för bygg och förvaltning på Elon Coldman. 

En av de som kommer in för att hämta material och småprata lite på morgonkvisten flera dagar i veckan är Jonas Mattsson, bovärd. 

– Det underlättar väldigt mycket för mig i min arbetsroll att kunna komma in klockan sju när min arbetsdag faktiskt börjar, i stället för att behöva hämta materialet kvällen innan. Personalen här är dessutom riktigt trevliga och serviceinriktade, säger Jonas.

undefined
Jonas Mattsson, bovärd, menar att tillgängligheten hos Elon Coldman underlättar hans dagliga arbetsuppgifter.

Det underlättar väldigt mycket för mig i min arbetsroll att kunna komma in klockan sju när min arbetsdag faktiskt börjar, i stället för att behöva hämta materialet kvällen innan.

Jonas Mattsson

Bovärd

I lokalerna på Duvkullestigen startar arbetsdagen till och med före klockan sju. Här möts kollegorna Tobbe Erlandsson, Michael Gidlöf och Jessica Lindblom och gör sig redo för att ta emot hantverkare från hela staden. Det blir en hel del koppar kaffe vissa mornar. 

– Jag skulle säga att de som kommer hit är våra arbetskamrater mer än bara kunder. De kommer även gärna hit privat för att köpa varor till sina hem, vilket säger mycket om den kvalité och prisbild vi erbjuder, menar Jessica Lindblom, objektansvarig för bygg och fastighet.

Elon Coldman har alla tjänster ”inhouse”, vilket innebär att affären blir både smidig och prisvärd, menar Jessica. 

– Det är väldigt viktigt att vi säljer in installationstjänster. Vi har egna installatörer som besitter en enorm kompetens. Det ska inte behöva ta två timmar att installera en tvättmaskin, för våra installatörer tar det en halvtimme. Tillgänglighet och flexibilitet är A och O för oss, säger Jessica.  

Något som Elon Coldman även satsar på är verksamhetsanpassade varor. De försöker att verksamhetsanpassa i princip allt de säljer, vilket de har både kompetensen och verktygen för att göra.

– Om till exempel en förskola vill köpa ett torkskåp, så kanske det inte passar att ha ett torkskåp som är till för ett hushåll. På förskolan går torkskåpen i princip från morgon till kväll och då vill vi se till att de erbjuds ett alternativ som är tillräckligt energieffektiv och som klarar av drifttimmarna som krävs för just den verksamheten, säger Jessica.

Att handla online via nätet är inte alltid helt lätt, det finns många aspekter att ha i åtanke, och har gemeneman inte alltid har koll. Vilken spänning ska du ha till din spis? Enfas eller trefas? Därför utnyttjar kunderna personalens expertis genom att komma dit och prata om vad de önskar i stället.

– Vi vet ofta vad våra kunder vill ha för varumärken och till 99 procent kan vi säga vad de ska ha för mått på produkterna. Våra kunder går inte in digitalt och söker upp själva utan de tar del av vår kompetens för att hitta rätt, säger Michael Gidlöf, ansvarig för bygg och förvaltning.

undefined
Personalen på förvaltningsavdelningen hos Elon Coldman börjar dagen klockan sju på morgonen.

I år fyller Elon Coldman hela 60 år. Den långa historia som bolaget har i bagaget betyder mycket för den nuvarande verksamheten.

– Coldman är ett etablerat varumärke, den gamla pingvinen vi hade förr i tiden är det många pensionärer och fastighetsägare som kommer ihåg. De pratar fortfarande om när vi hade vår lokal på Nygatan. Vi har alltid varit en trogen partner och att vi är ett stabilt bolag. Vi ger kunskap som de kan lita på och det är vår skyldighet att vägleda kunden till rätt beslut, säger Michael Gidlöf.

Det händer att personalen skickar hem kunder när de misstänker att problemet de kommer in med kan lösas utan att behöva ersättas av en ny produkt. Det är viktigt att bygga upp ett förtroende som gör att kunden sedan kommer tillbaka till butiken när de faktiskt behöver en ny produkt.

Avslutningsvis påpekar Jessica med ett leende:

– Våra kunder kommer till och med hit bara för att önska en trevlig helg utan att ha något ärende här egentligen! Vi vill alltid att det ska kännas som att komma hem till en trevlig miljö för kunderna när de kommer hit.