När Lasse Aludds moster och morbror var redo att lägga vattenkannan och blomstersaxen på hyllan och dra sig tillbaka fick Lasse förfrågan om att ta över Blomstertorget. Trots att han hade varit där och jobbat av och till, visste hur verksamheten fungerade och kände personalen så var det en helt ny inriktning från vad han arbetat med tidigare. Men så ställde han sig frågan: ”Om det är någon gång jag ska prova på att göra något helt annat, så är det kanske nu?”. Sagt och gjort så tackade Lasse ja till uppdraget och efter ett år anslöt även Pia Aludd.
Ingen utav oss är några trädgårdsmästare direkt, men det har gått väldigt bra ändå
Pia Aludd
Lasse fyller i:
— Vi är i stället duktiga på annat. Jag ansvarar för drift och utveckling av Blomstertorget medan Pia sköter personal, administration och ekonomi. På så sätt kompletterar vi varandra.
De senaste tjugo åren har Blomstertorget gjort en rejäl utvecklingsresa. Förutom att de mer än dubblat sin omsättning har de även flyttat hela verksamheten. När Lasse och Pia kom in i bilden var butiken liten och placerad i Tannerfors. Marken den låg på hade de endast tillgång till under en begränsad tid så Lasse och Pia visste att om de ville fortsätta var de tvungna att satsa – och det gjorde de.
— Det var ett stort steg och en ännu större investering att flytta och bygga upp en ny butik här 2010, men det är utan tvekan det bästa beslut vi tagit! Nu äger vi marken och har under åren som gått kunnat bygga ut och utveckla vår verksamhet, till exempel med vår jordterminal på baksidan, berättar Lasse.
Med större lokal ökade även möjligheterna till att utveckla butikens sortiment och att kunna exponera produkterna på ett bättre sätt. Idag är Blomstertorget ett fristående och välmående garden center som erbjuder allt ifrån gröna växter, snittblommor och begravningsbinderier till grillar, utemöbler och inredning. Verksamheten har vuxit rejält och så har även personalen.
— Vi har gjort denna resa tillsammans med vår personal. Vår filosofi har hela tiden varit att verksamheten inte ska stå och falla med oss, vilket lett till att vår personal är väldigt kunniga, ansvarsfulla och självgående. När vi började stod vi i kassan var och varannan helg, men det behöver vi inte göra idag. Tillsammans med vår personal har vi nu musklerna att stå stadigt, menar Pia.
Idag satsar Blomstertorget på att ge sina kunder en helhetsupplevelse av en inspirerande butik, kunnig personal och produkter av hög kvalitet.
— Vi värderar att kunna erbjuda en hög och jämn kvalitet och är inga prisjägare. Hos oss får man bra valuta för pengarna. Om man vill kan man få hjälp och råd från personalen, men man kan även utan problem sköta sig själv och ta del av den information som finns tillgänglig i butiken. Alla ska kunna få den butiksupplevelse som passar dem bäst, menar Lasse.
Att de senaste tjugo åren varit händelserika, roliga och utmanande råder det inga tvivel om, men Lasse och Pia är rungande överens om vad som varit det bästa med de gångna åren:
— Det var roligt att ta över butiken, men det har varit helt fantastiskt att stå här tjugo år senare och med stolthet i rösten kunna säga: ”Detta har vi åstadkommit tillsammans!”.