Annonssamarbete med Svensk Hemleverans

De vill vara navet i det hållbara samhället: ”Vi ser till att göra nytta med varje leverans”

Svensk Hemleverans har ökat sin paketaffär med 20 procent jämfört med förra året vilket resulterar i nytt rekord. Nu ser företaget fram emot att utveckla sina leveranser ytterligare och siktar på en fossilfri framtid. ”När vi är där vid postlådan tar vi även med oss brev och paket”, säger Mattias Bodin, marknadschef.

Genom samdistribution levererar Svensk Hemleverans flera produkter till kunden under samma utdelningsrunda. Verksamheten har cirka 1700 anställda och över 70 olika nationaliteter.

Genom samdistribution levererar Svensk Hemleverans flera produkter till kunden under samma utdelningsrunda. Verksamheten har cirka 1700 anställda och över 70 olika nationaliteter.

Foto: Svensk Hemleverans

Native2023-12-11 01:00
Detta är ett annonssamarbete.

I november levererande Svensk Hemleverans 343 000 paket genom deras paketvarumärke Early Bird vilket är nytt rekord. De är nu uppe i närmare 3 miljoner paket hittills i år och det lutar åt att landa mycket högre än så. Svensk Hemleverans är ett stiftelseägt bolag som levererar på morgonen till din brevlåda eller dörr, vardag som helg. Ingen tidspassning eller kvittens behövs. Du slipper köer till ombud och ej uthämtade försändelser. De har en räckvidd på 18 procent av Sveriges hushåll, merparten nås sju dagar i veckan.

undefined
Mattias Bodin, marknadschef, Mattias Ternstedt, vd, Andreas Lövgren, fastighetschef och Andreas Jansson, logistikchef på Svensk Hemleverans

– Vi är ett distributionsbolag som erbjuder hemleverans, tidningsdistribution, paketleveranser och post- och brevutdelning. Vårt mål är att våra kunder får en bra start på dagen, vi vet att många kan bli frustrerade om de inte får sin morgontidning i tid, säger, Mattias Ternstedt, vd och fortsätter:

– Drivkraften och anledningen till att vi finns är för att stötta journalistiken. Vår vision är att värna om det fria ordet och driva demokratin framåt, det har vi som ledord och jobbar utifrån.

E-handel är den främsta faktorn till att efterfrågan på lokala paketleverastjänster har ökat markant. Svensk Hemleverans har växt ur sina gamla lokaler för pakethantering och flyttat till en ny terminal i Linköping med solpaneler, som gör att de är självförsörjande på laddning av 40 elbilar.

undefined
Svensk Hemleverans terminal med solpaneler i Linköping sorterar upp till 10 000 paket leveranser per dag.

I Linköpings terminal hade de en utdelning på 137 000 paket i november. Denna expansion har lett till fler jobbmöjligheter, vilket gynnar både Svensk Hemleverans och det lokala samhället.

– Nu är vi mitt i en försändringsresa där vi går över från att vara en tidningsdistributör till att bli en paketdistributör. Vi vill göra så mycket nytta som möjligt vid varje leverans så utvecklingen till att ta med post och paket när vi ändå är vid brevlådan för att dela ut tidningen kom naturligt, säger Mattias Bodin.

– Fokus ligger på att bygga en hållbar framtid och att ständigt anpassa vår verksamhet efter kundernas behov. Svensk Hemleverans är även en stor arbetsgivare med cirka 1700 anställda och över 70 olika nationaliteter. Vi har kollektivavtal och öppnar möjligheten för många att komma in på arbetsmarknaden, det fyller en stor funktion, säger Mattias Ternstedt.

undefined
En stor satsning på att bygga en elbilsflotta har gjorts, hälften av Svensk Hemleverans fordon är elektrifierade idag.

Gröna Leveranser 

Genom samdistribution levererar Svensk Hemleverans flera produkter till kunden under samma utdelningsrunda. De har gjort en stor satsning på att bygga en elbilsflotta och har som mål att bli emissionsfria, i tätort 2026, fossilfria 2028 och helt emissionsfria 2030.

– För att nå våra delmål investerade vi tidigt i en ellastbil. Nyligen fick vi även en leverans av 160 elbilar, vilket gör att hälften av våra fordon är elektrifierad idag. I tätorter prioriterar vi användningen av elcyklar på grund av deras hållbarhet och i nuläget är över 98 procent av alla tätortsleveranser fossilfria, säger Mattias Ternstedt.

– Med en total flotta på cirka 700 bilar har våra investeringar i elbilar, ellastbil och solpaneler gett oss betydande framsteg. Steg ett var att göra omställningen i tätort och nästa steg är att utvidga till landsbygdsområden, säger Mattias Bodin.

undefined
Svensk Hemleverans mål är att bli emissionsfria i tätort 2026, fossilfria 2028 och helt emissionsfria 2030. För att nå delmålen gjorde de bland annat en tidig investering i en ellastbil.

Hur säkerställer ni kundnöjdhet?

- Tillgänglighet för våra kunder är nyckelfaktor i vårt tillvägagångsätt, vi har verksamhet dygnet runt. Vi prioriterar kontinuerlig uppföljning för att säkerställa bästa möjliga service, säger Mattias Bodin.

- Vår starka närvaro på den lokala marknaden är en viktig del. 99,9 procent av våra tidningar levereras till rätt låda i rätt tid. Chaufförerna prioriterar kundnöjdhet genom att omedelbart åtgärda eventuella missade leveranser, säger Mattias Ternstedt.

Svensk Hemleverans har en stark mission: ”Kärnan i vår verksamhet är en fri och oberoende journalistik som skapar lokal samhällsnytta och värnar demokrati.”

– Det finns ingen som har den helheten som vi har med allt ifrån kollektivavtal, samhällsnyttan och hela det hållbarhetsarbetet med fordonen vi bedriver, säger Mattias Ternstedt.

Om Svensk Hemleverans

Svensk Hemleverans levererar flera produkter till kunden under samma utdelningsrunda och är miljöcertifierade enligt ISO 14001:2015. Deras mål att bli emissionsfria, att det inte blir några utsläpp från en förbränningsmotor exempelvis bensin, diesel eller HVO. Samt fossilfria, att energin som används inte kommer från fossila bränslen såsom kol, olja och gas.

Verksamheten har funnits i över 25 år och är geografiskt utspridda i Östergötland, norra Småland, Uppland, Gotland, Sörmland, Norrbotten och norra Västerbotten.

Svensk Hemleverans ägs Sveriges största koncern för lokal media - NTM-koncernen. NTM är ett stiftelseägt bolag vars kärna är den fria och oberoende journalistiken. 

Hemsida: www.svenskhemleverans.se

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Corren.