I november levererande Svensk Hemleverans 343 000 paket genom deras paketvarumärke Early Bird vilket är nytt rekord. De är nu uppe i närmare 3 miljoner paket hittills i år och det lutar åt att landa mycket högre än så. Svensk Hemleverans är ett stiftelseägt bolag som levererar på morgonen till din brevlåda eller dörr, vardag som helg. Ingen tidspassning eller kvittens behövs. Du slipper köer till ombud och ej uthämtade försändelser. De har en räckvidd på 18 procent av Sveriges hushåll, merparten nås sju dagar i veckan.
– Vi är ett distributionsbolag som erbjuder hemleverans, tidningsdistribution, paketleveranser och post- och brevutdelning. Vårt mål är att våra kunder får en bra start på dagen, vi vet att många kan bli frustrerade om de inte får sin morgontidning i tid, säger, Mattias Ternstedt, vd och fortsätter:
– Drivkraften och anledningen till att vi finns är för att stötta journalistiken. Vår vision är att värna om det fria ordet och driva demokratin framåt, det har vi som ledord och jobbar utifrån.
E-handel är den främsta faktorn till att efterfrågan på lokala paketleverastjänster har ökat markant. Svensk Hemleverans har växt ur sina gamla lokaler för pakethantering och flyttat till en ny terminal i Linköping med solpaneler, som gör att de är självförsörjande på laddning av 40 elbilar.
I Linköpings terminal hade de en utdelning på 137 000 paket i november. Denna expansion har lett till fler jobbmöjligheter, vilket gynnar både Svensk Hemleverans och det lokala samhället.
– Nu är vi mitt i en försändringsresa där vi går över från att vara en tidningsdistributör till att bli en paketdistributör. Vi vill göra så mycket nytta som möjligt vid varje leverans så utvecklingen till att ta med post och paket när vi ändå är vid brevlådan för att dela ut tidningen kom naturligt, säger Mattias Bodin.
– Fokus ligger på att bygga en hållbar framtid och att ständigt anpassa vår verksamhet efter kundernas behov. Svensk Hemleverans är även en stor arbetsgivare med cirka 1700 anställda och över 70 olika nationaliteter. Vi har kollektivavtal och öppnar möjligheten för många att komma in på arbetsmarknaden, det fyller en stor funktion, säger Mattias Ternstedt.
Gröna Leveranser
Genom samdistribution levererar Svensk Hemleverans flera produkter till kunden under samma utdelningsrunda. De har gjort en stor satsning på att bygga en elbilsflotta och har som mål att bli emissionsfria, i tätort 2026, fossilfria 2028 och helt emissionsfria 2030.
– För att nå våra delmål investerade vi tidigt i en ellastbil. Nyligen fick vi även en leverans av 160 elbilar, vilket gör att hälften av våra fordon är elektrifierad idag. I tätorter prioriterar vi användningen av elcyklar på grund av deras hållbarhet och i nuläget är över 98 procent av alla tätortsleveranser fossilfria, säger Mattias Ternstedt.
– Med en total flotta på cirka 700 bilar har våra investeringar i elbilar, ellastbil och solpaneler gett oss betydande framsteg. Steg ett var att göra omställningen i tätort och nästa steg är att utvidga till landsbygdsområden, säger Mattias Bodin.
Hur säkerställer ni kundnöjdhet?
- Tillgänglighet för våra kunder är nyckelfaktor i vårt tillvägagångsätt, vi har verksamhet dygnet runt. Vi prioriterar kontinuerlig uppföljning för att säkerställa bästa möjliga service, säger Mattias Bodin.
- Vår starka närvaro på den lokala marknaden är en viktig del. 99,9 procent av våra tidningar levereras till rätt låda i rätt tid. Chaufförerna prioriterar kundnöjdhet genom att omedelbart åtgärda eventuella missade leveranser, säger Mattias Ternstedt.
Svensk Hemleverans har en stark mission: ”Kärnan i vår verksamhet är en fri och oberoende journalistik som skapar lokal samhällsnytta och värnar demokrati.”
– Det finns ingen som har den helheten som vi har med allt ifrån kollektivavtal, samhällsnyttan och hela det hållbarhetsarbetet med fordonen vi bedriver, säger Mattias Ternstedt.