Patientfall rustar vårdstudenterna för framtiden

För studenterna på Linköpings universitets olika vård- och medicinprogram är verkliga patientfall vardagsmat. Med hjälp av specifika lärandetekniker får de redan under studietiden prova på hur det framtida yrkeslivet kan se ut.

Läkarstudenten Amna Syed

Läkarstudenten Amna Syed

Foto: Linköpings universitet

Native2020-12-22 14:22
Detta är ett annonssamarbete.

Amna Syed har alltid vetat att hon vill bli läkare och har nu avslutat termin nio på läkarprogrammet på Linköpings universitet. När hon tittar tillbaka på hur allt började och det var dags för hennes 19-åriga jag att söka utbildning, berättar hon att Linköpings universitet var ett självklart val. 

– Jag hade redan från början en bra känsla av att läsa just här. När jag sedan förstod att problembaserat lärande genomsyrar hela utbildningen avgjordes det. Jag vet sedan tidigare hur jag lär mig bäst, och just detta arbetssätt passar mig perfekt. 

Hon berättar att problembaserat lärande, PBL, kan låta komplext men att det i stora drag innebär att man arbetar på samma sätt som man i framtiden kommer att arbeta på inom vården. Alla vård- och medicinutbildningar är yrkesutbildningar och handlar i grund och botten om att man ska lära och förbereda sig inför det jobb som börjar direkt efter utbildningen. Amna menar att PBL är svaret på hur man kan anpassa utbildningen efter hur arbetslivet ser ut. 

– Istället för att studera på det traditionella sättet där det är bestämt hur, vad och när vi ska läsa arbetar vi i grupp och får diskutera verkliga patientfall, givetvis tillsammans med en handledare som guidar oss på rätt spår. Utifrån hur man själv lär sig bäst får man sedan välja på vilket sätt man vill inhämta information, och det kan vara alltifrån föreläsningar, rekommenderad litteratur eller videos. 

Samtliga vård- och medicinprogram på Linköpings universitet använder sig även av interprofessionellt lärande, vilket syftar till att studenter från olika program får arbeta tillsammans för att utveckla sina kunskaper och träna sina kommande yrkesroller. Här får studenterna en inblick i vilka tillgångar man som yrkesverksam har inom vården och hur det är att arbeta i team, precis som i verkligheten. Amna menar att det är bra att man får lära sig detta redan under utbildningen så man inte kommer ut i arbetslivet och kan sin medicin, men inte har en aning om hur vården verkligen fungerar. Livia Kurucz-Morvai, som studerar till sjuksköterska på Linköpings universitet, instämmer: 

– Det är jättebra att vi får se och uppleva det jobb som andra yrkesroller gör. När vi har tagit examen är det meningen att vi ska kunna samarbeta. Eftersom vi får lära oss detta samarbete redan under utbildningen behöver man inte bli så förvånad när man kommer ut i arbetslivet. Det var lite svårt med interprofessionellt lärande i början, men det var väldigt lärorikt och jag ser fram emot nästa gång. 

Som tips till framtida vård- och medicinstudenter vill både Amna och Livia lyfta att man inte ska vara rädd för att prova. Det är tuffa utbildningar och det kan ibland kännas tungt, men man ska samtidigt komma ihåg att alla börjar på samma nivå och alla har varit nya någon gång. 

– På Linköpings universitet finns en annan sorts gemenskap än vad man är van vid från sin gymnasietid. Vi har alla olika bakgrunder och är olika människor, men vi hjälper varandra. Det är väldigt fint att vi kan enas så, menar Amna. 

Att gemenskapen är något alldeles extra är något Livia instämmer med. Hon berättar att upplägget på utbildningen gör att man kommer väldigt nära de andra studenterna. Enligt henne är det en av de bästa sakerna med att studera på Linköpings universitet. Även Amna är nöjd med sitt val att studier: 

– Det bästa generellt med att studera till läkare är att om man gillar att arbeta med människor så är det ett helt fantastiskt yrke. Under utbildningen får man inte bara lära sig hur kroppen fungerar, utan även vad hälsa verkligen innebär mer än det rent medicinska.  

Vill du veta mer? Klicka här!

Karta: Linköpings universitet
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Corren.