Linköpings universitet erbjuder från och med hösten 2021 kandidatprogrammet Kommunikation, samhälle medieproduktion (KSM), där utgångspunkten är det ständigt föränderliga medie- och kommunikationslandskapet. Programmet är anpassat efter både vad studenter efterfrågar i sin utbildning, och vad arbetsmarknaden efterfrågar för kompetenser. Ingemar Grandin, lektor på Linköpings universitet, menar att utbildningen är perfekt för den som är intresserad av samhället och har viljan att uttrycka sig.
– KSM riktar sig till den som vill belysa och kommunicera samhällsfenomen. Utbildningen ger också utrymme till att utveckla egna intressen. Brinner man för någonting, vad som helst, så ger kandidatprogrammet Kommunikation, samhälle, medieproduktion verktygen att kommunicera det.
Kärnan i programmet är innehållsproduktion och som student får man såväl praktiska som teoretiska kunskaper i medieproduktion, där verktyg som kameror, mikrofoner och redigering är centrala. Vad man än vill arbeta med efter utbildningen krävs kunskaper för att undersöka, analysera och förstå samhället. Oavsett om man ser en framtid inom reportage, PR eller samhällsaktivism är det viktigt med kunskap om branschens verktyg, men än viktigare hur man gör sin berättelse tilltalande och övertygande.
– Hur ser samhällsfenomen, problem och trender ut idag? Hur förstår man dem? Och hur kan de belysas och kommuniceras? Den kunskapen behövs för att kunna utveckla ett innehåll, väcka engagemang och bidra till samhällsdiskussionen, berättar Gary Svensson, programansvarig.
Att teori och praktik går hand i hand är något programmet anammat. Under utbildningen får man som student chansen att omsätta sina teoretiska kunskaper till innehållsdrivna produktioner, där utgångspunkten är hur man på bästa sätt kommunicerar det som ska berättas. Man får driva egna kommunikationsprojekt där man själv bestämmer innehållet och hur det ska gestaltas i medieproduktioner. På så sätt får man som student en fördjupad förståelse för hur berättande, kommunikation och projekthantering hänger ihop.
–KSM är brett och öppnar dörrar till att kunna arbeta med såväl kommunikation och innehållsproduktion som marknadsföring och projektledning. Idag behövs den som har kunskap om och kan arbeta i ett mångfacetterat och föränderligt medielandskap, menar Gary Svensson.