Annonssamarbete med HSB Östergötland

Här är HSBs smarta tjänst – som förenklar styrelsearbetet

Att sitta i brf:ens styrelse innebär ett stort ansvar – både för fastigheten och de boende. Med HSB Östergötlands nya tjänst, Förvaltare Bas, blir detta arbete betydligt enklare. ”Vi vill avlasta styrelsen genom att säkerställa att alla lagkrav och rekommendationer följs”, säger förvaltaren Mats Lindh.

Via HSBs nya tjänst Förvaltare Bas kan förvaltarna Markus Karlsson, Andreas Hilding och Mats Lindh hjälpa stora och små Brf-föreningar.

Via HSBs nya tjänst Förvaltare Bas kan förvaltarna Markus Karlsson, Andreas Hilding och Mats Lindh hjälpa stora och små Brf-föreningar.

Foto: NTM Media/Content Studio

Native2024-10-01 10:00
Detta är ett annonssamarbete.

Vill ni i styrelsen ha hjälp av någon som kan ta hand om fastighetens förvaltning? Tveka då inte att höra av er till HSB.

HSBs fastighetsförvaltare tillför ovärderlig kompetens när ni behöver det och har erfarenhet av att hantera både små och stora fastigheter. Nu lanserar HSB en ny tjänst – Förvaltare Bas – en tjänst som skräddarsys efter bostadsrättsföreningens storlek och behov, med syfte att underlätta styrelsens arbete.

–För många kan det vara överväldigande att bli fastighetsägare och det ansvar som följer med det. Med Förvaltare Bas gör vi en överskådlig genomgång med våra kunder där de kan se om det är några brister som behöver åtgärdas, säger förvaltaren Markus Karlsson.

undefined
HSB-förvaltarna Andreas Hilding, Markus Karlsson och Mats Lindh.

Oavsett om man som brf är medlem i HSB eller inte kan styrelsen nyttja Förvaltare Bas-tjänsten. Efter att styrelsen har fyllt i en enkät kring fastigheten kommer HSB ut och gör en grundlig kontroll. Därefter presenterar HSBs förvaltare en årlig rapport till styrelsen.

– I Förvaltare Bas kontrolleras att fastigheten uppfyller myndighetskrav och andra regler som ställs på en fastighetsägare. Vilket skapar trygghet för både styrelsen och medlemmarna, fortsätter Markus.

undefined
Markus Karlsson checkar av några av kontrollpunkterna i en brf.

Mer än 20 kontrollområden att hålla reda på

Som fastighetsägare har man ett stort ansvar, för fastigheten, miljön och de boendes hälsa – och det är ofta mer komplicerat än vad många tror. Enligt lag ska fastighetsägaren ha koll på över 20 kontrollområdet. I tjänsten Förvaltare Bas ingår det att HSBs fastighetsförvaltare hjälper till att kartlägga vilka krav som ska uppfyllas av styrelsen. Dessutom hjälper HSB föreningen att ha all nödvändig dokumentation på plats inför ett eventuellt tillsynsbesök.

– Missar man något kring detta kan det bli väldigt kostsamt och därför är det viktigt att ha koll på regler och dokumentation, säger Andreas Hilding, förvaltare.

Med Förvaltare Bas får styrelsen hjälp med generella frågor, men vill brf:en ha stöd i mer specifika frågor erbjuder HSB fler förvaltningstjänster. De kan exempelvis bistå styrelsen i deras dagliga arbete, ta hand om uthyrning av parkeringsplatser samt ta in offerter och jämföra priser.

undefined
Även om man inte är medlem i HSB kan man ta del av Förvaltare Bas-paketet.

Vill ni i styrelsen ha hjälp av någon som kan ta hand om fastighetens förvaltning? Här kan ni läsa mer om HSBs Förvaltare Bas.

Så fungerar HSBs tjänstepaket Förvaltare Bas

  1. Tillsammans kartläggs relevanta lagkrav.
  2. Kartläggning av relevanta kontrollpunkter och befintliga leverantörer.
  3. Dokumentation av fastighetsägarens ansvar.
  4. Löpande avstämningar.
  5. I Förvaltare Bas-tjänsten ingår även fem timmar utökat stöd från förvaltaren.
Förvaltare Bas

- Underlättar styrelsearbetet

- Full kontroll på över 20 kontrollområden – hela året

- Få hjälp med bevakning av lagändringar

- Gäller alla, oavsett om man är medlem i HSB eller inte

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Corren.