Annonssamarbete med Mpya Finance

Ett framgångsrikt år för konsult- och rekryteringsföretaget

För drygt ett år sedan startade Mpya Finance i Linköping och Anna Lannerhjelm, VD, intervjuades inför etableringen. Ambitionerna var höga. Här skulle man inte smyga igång utan istället snabbt ta marknadsandelar.

Mpya är ett nytänkande konsult- och rekryteringsföretag inom ekonomi.

Mpya är ett nytänkande konsult- och rekryteringsföretag inom ekonomi.

Foto: Hugo Thambert

Native2022-09-16 10:39
Detta är ett annonssamarbete.

En fördel var naturligtvis att de personer som sedermera startade Mpya i Linköping redan var etablerade i staden med lång erfarenhet från branschen. En annan sak som gett Mpya en bra start är nyfikenheten på något nytt, nyfikenheten på en annan kultur och ett nytt sätt att se på ekonomen och branschen. Hur ser det då ut ett år senare?

–Redan när vi drog igång Mpya i Linköping visste vi att företagets fokus på människan var något som många var nyfikna på. Bara det här med att vi snabbt skaffade lokaler som andades nytänk och att vi istället för det klassiska mötesrummet istället inredde ett vardagsrum, där man kan mötas och hänga, gjorde att vi lockade många människor, säger Robert Polstam, regionchef Öst.  

Det har blivit många möten och många rekryteringar sedan starten. Både kunder och kandidater uppskattar Mpyas nytänk (Mpya är Swahili och betyder ”nytänkande”). Idag sysselsätter Mpya Linköping drygt 20 personer och har fullt med uppdrag både på konsult och rekrytering.

undefined
Mpya är ett nytänkande konsult- och rekryteringsföretag inom ekonomi.

Men hur långt räcker det här med kultur och rekryteringar, är det hela hemligheten?

– Många företag har nog bra värderingar och bra tänk, men den stora skillnaden som jag ser det är hur man lever sina värderingar. På Mpya jobbar vi dagligen med vår värdegrund och vårt fokus på människan; fritiden, hälsa, inkludering och gemenskap, för vi vet hur viktigt det är. Inte minst för våra konsulter. En bra kultur måste man jobba stenhårt för att skapa, och sedan jobba stenhårt för att behålla. Jag tror att det är där vi skiljer oss. Jag sa det redan i starten, och jag säger det igen; det ska kännas som att komma hem till oss, oavsett om man är kund, medarbetare eller kandidat.

Ni pratade tidigt om fördelen med att ni själva är ekonomer, har den fördelen blivit tydligare under gång?

– Definitivt. Vi kan verkligen ekonomer; allt från CFO och controllers till redovisningsekonomer och ekonomiansvariga, och i en stad med sådan här stark tillväxt och med många olika företag måste man ha djup kunskap om alla olika ekonomroller som behövs. 

Är utmaningarna samma nu som när ni startade?

– När vi startade för drygt ett år sedan så var det i en avklingande pandemi och ett något osäkert, om än positivt, läge. Det har under den här tiden varit extremt högt tryck och hög efterfrågan på våra tjänster, vilket givetvis är hur kul som helst! Nu står vi i ett annat läge med en, enligt prognoser, stundande lågkonjunktur vilket kan te sig osäkert. Oavsett marknadsläge och yttre förutsättningar så är vårt mål alltid detsamma, vi ska skapa en miljö där människor trivs, utvecklas och mår bra, såväl på jobbet som utanför. 

Hur ser det ut framåt nu? Hur stora kan ni bli? 

– Tillväxt är inget mål för oss men vi vet samtidigt att om vi gör bra saker och omger oss med bra människor så kommer det att leda till att vi växer och blir fler. Hur många vi är om ett år är inte avgörande, det viktiga är att vi hela tiden bevarar det personliga och familjära, vare sig vi är 20 eller 50 kollegor. 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Corren.