Sport svetsar samman, skapar engagemang, bidrar till ansvarstagande, glädje och en aktiv livsstil. Föreningslivet är en viktig grund i samhället och genom att väcka fler barns intresse för det kommer många positiva effekter.
Linköping FC har på ett mycket framgångsrikt sätt lyckats med att locka fler tjejer till fotbollen.
– Vi tror inte att vi får fler tjejer att börja spela fotboll genom att ha ett flicklag för varje årskull. Vi tror att vi måste väcka ett bredare engagemang. Fadderakademin innebär att vi, i stället för att vänta på att tjejerna kommer till oss så kommer vi till dem, säger Peter Green, marknadschef på Linköping FC.
Det numera etablerade upplägget går ut på att varje spelare i A-laget är fadder till 4-6 olika flicklag i kommunen som de besöker och håller kontakt med.
– Vi har alltså 100 flicklag, så det här innebär att uppemot 2000 tjejer får träffa våra a-lagsspelare. Hela tiden har det här genererat en ökning av tjejer som spelar fotboll och lett till en fotbollsboom i Linköping som i dag sticker ut i Sverige med sitt antal tjejer som börjar - och fortsätter - spela fotboll.
För att bidra till det lokalsamhälle som man är en del utav engagerar sig Handelsbanken i flera föreningar och organisationer. En viktig kärna i Handelsbankens lokala engagemang är jämställdhet, därför har Linköping FC:s arbete för att få in fler unga tjejer i fotbollen blivit en viktig del att stötta.
– Eftersom en av Handelsbankens styrkor är den tydliga lokala förankringen utgör banken en viktig del av det lokala samhället. Därför är det självklart för oss att vi bidrar till ett bra samhälle på flera sätt. Det här gör vi genom sponsring av den lokala idrotten men har även ett bidragande finger med i flera lokala välgörenhetsorganisationer. Samtidigt bidrar vi även till att verka för ett mer jämställt näringsliv, säger Petri Rask, kontorschef på Handelsbanken i Linköping.
Handelsbanken är en av flera samarbetspartner som är med och stöttar verksamheten som innefattar samtliga flicklag i Linköpings kommun. Ett arbete som aldrig hade varit möjligt utan sponsorer.
– I grunden handlar det om själ, hjärta och engagemang från våra spelare, men för att organisera över 100 lag och att bibehålla en kontinuerlig kontakt krävs en del arbete. Vi är mycket stolta över det vi gör; över föreningarna ute i stadsdelar och förorter som tar hand om dessa ungdomar med daglig verksamhet och att vi kan göra det här tillsammans med våra a-lagsspelare som inspirationskälla känns fantastiskt. Vi är väldigt glada att flera ser nyttan som vårt arbete bidrar med, säger Peter Green.