För att ge ett mervärde till sina kunder har Attendo Duvan valt att göra som många andra företag i Linköping: Vackra blommor som ett återkommande inslag i vardagen. En gest som verkligen uppskattas av de boende, förklarar Sandra Johansson som är aktivitetsansvarig på Attendo Duvan:
– Det här är något som ger ett väldigt stort mervärde för de boende, våra kunder. De blir glada och vi får en väldigt trevlig stämning här när vi omges av vackra blommor, säger hon.
På Blomstertorget har man jobbat mot företag i många år. Johan Fyhr, företagsansvarig på Blomstertorget, förklarar att ett växande behov hos företagskunderna har fått dem att utveckla och förenkla konceptet.
– För att göra det så enkelt som möjligt för företagen skapar vi tillsammans ett grundutbud som är enkelt att klicka hem på nätet. Det kan till exempel röra sig om en födelsedagsblomma för en viss summa. När en födelsedag närmar sig så kan man enkelt gå in och välja vart och när den ska levereras, säger han och fortsätter:
– Det här är ett väldigt smidigt sätt för företag att hålla koll på sina kostnader och ge likvärdiga presenter till sina anställda.
Attendo Duvan har tagit vara på möjligheten att sätta guldkant på tillvaron genom att ha som rutin att alltid välkomna nya boenden med en välkomstbukett. De väljer även att beställa buketter vid särskilda högtider och en del grönväxter.
– Det är ett väldigt enkelt förfarande för oss. Vi beställer allt genom Blomstertorgets hemsida och får det levererat hit när vi önskar. Det gör det enkelt, tidssparande och väldigt uppskattat, säger Sandra.
Blommorna bidrar med mjuka värden till anställda och kunder. Det är något som lätt kan gå förlorat i en stressig vardag. Därför välkomnas servicen varmt av dess användare, förklarar Johan.
– Det här är ett väldigt lätt sätt för företag att göra det enkelt för sig, blommor är klassiskt och alltid uppskattat. Genom att avtala kostnad i god tid och sätta tydliga ramar för vid vilka tillfällen tjänsten ska användas så slipper man mycket merjobb i en stressig vardag. Eftersom vi sköter både leverans och fakturering så sparar det här väldigt mycket tid, samtidigt som företagen har full överblick i vår portal.
Vill ditt företag ha hjälp med att ta fram en blomsterpolicy? Här får du hjälp.
I dag är ett 20-tal företag i Linköping anslutna till Blomstertorgets onlinetjänst, däribland Linköpings kommun, begravningsbyråer och mindre företag.
– Behoven ser väldigt olika ut för våra kunder, men det som gör det här till ett smidigt sätt är att det finns ett grundutbud med en klar prisbild att förhålla sig till. Därifrån kan vi givetvis vara hur flexibla som helst, säger Johan.
Johan berättar att tackblomma, födelsedagsblomma, välkomstblomma och pensionsblomma är exempel på grundutbud som företag väljer att lägga upp, där företagets egen budget sätter ramarna. Flera företag väljer även att ha abonnemang som löper på veckovis med tillexempel receptionsblommor, medan andra vill få entréblommorna utbytta med jämna mellanrum.
– Vi har hjälpt många företag med att skapa rätt miljö med hjälp av växter, både utomhus och inomhus. Vi hjälper även till med att uppdatera dessa miljöer löpande utefter säsong, utan att kunden behöver göra något. Vi älskar blommor och vi vet att det bidrar med de mjuka värden som faktiskt ger så mycket.