Annonssamarbete med Bilbörsen

Elbilar – Bilbörsen svarar pĂ„ ofta förekommande frĂ„gor

Det stora teknikskiftet mot elbilar skapar frĂ„gor. Alexander Forsbeck och Mikael Widlund frĂ„n Bilbörsen adresserar de vanligaste frĂ„gorna och slĂ„r hĂ„l pĂ„ nĂ„gra av de mest envisa myterna runt elbilar. ”Du kan inte tanka bensin hemma heller”, sĂ€ger Alexander Forsbeck, Key Account Manager.

Foto: NTM Media/Content Studio

Native2024-06-05 07:37
Detta Àr ett annonssamarbete.

FrÄn att ha utvecklats lÄngsamt Àr nu bilbranschen i snabb och stÀndig utveckling.Tekniska innovationer runt förbrukning och laddningsteknik har prÀglat utvecklingen av elbilar sedan de första större lanseringarna för snart tio Är sedan. Den snabba utvecklingstakten kan skapa tvekan om nÀr det Àr rÀtt tillfÀlle att skaffa sin första elbil. Alexander Forsbeck och Mikael Widlund, sÀljare Kia, menar dock att marknaden har mognat och att tiden dÀrför Àr rÀtt.

LÀs om Bilbörsens utbud hÀr.

undefined
Alexander Forsbeck.

Det kan vara lÄnga köer vid laddningsstationer, hur hanterar man det?

– Allt som ska löpa smidigt krĂ€ver ett mĂ„tt av planering. Har man inte möjlighet till laddningsstation hemma Ă€r man i precis samma lĂ€ge som med en bensin eller dieselbil. Man har inte en mack hemma heller, utan behöver tanka pĂ„ annan plats. SĂ„ lĂ€nge du inte kommer pĂ„ att du behöver ladda bilen i rusningstid samma dag du ska i vĂ€g pĂ„ en lĂ€ngre resa Ă€r det inga problem. Med lite framförhĂ„llning löser det sig alltid, sĂ€ger Alexander. 

Är det dyrare att Ă€ga en elbil Ă€n en bil som drivs av fossila brĂ€nslen?

– Generellt har elbilar ett högre inköpspris. Sedan Ă€r det ett flertal faktorer som avgör den slutliga kostnaden för Ă€gandet, precis som för alla bilar. Det verkliga priset för en bil vet man egentligen först nĂ€r man sĂ„lt den. Ingen kan med sĂ€kerhet förutspĂ„ framtiden, men med skiftet bort frĂ„n fossila brĂ€nslen Ă€r en elbil mer framtidssĂ€krad Ă€n en bensin eller dieselbil, sĂ€ger Mikael.

undefined
Mikael Widlund.

Vilka Àr de ekonomiska fördelarna med att ha elbil?

– Driftkostnaden Ă€r en vĂ€ldigt stor del. Laddar du hemma kör du en mil för cirka 4 kronor i jĂ€mförelse med ca 11 kr milen för en bil med förbrĂ€nningsmotor. En annan ekonomisk fördel Ă€r att fordonsskatten för en elbil nu Ă€r 360 kr per Ă„r. Servicekostnaden blir ocksĂ„ lĂ€gre med elbil dĂ„ den har 30 procent fĂ€rre rörliga delar Ă€n en bil med förbrĂ€nningsmotor. Det leder till att bilen inte behöver lika omfattande underhĂ„ll vilket gör att den jĂ€mförbara servicekostnaden blir lĂ€gre, förklarar Mikael. 

undefined

TÀnk om rÀckvidden pÄ batteriet inte rÀcker till? Vad gör man dÄ?

– RĂ€ckviddsĂ„ngest Ă€r nĂ„got som varit omtalat lĂ€nge. Batterierna har blivit bĂ€ttre och numera Ă€r nĂ€tet av laddningsstationer vĂ€l utbyggt och utökas varje dag. Just nu byggs det ca 60 publika ladduttag i Sverige – per vecka. Dessutom kan det vara bĂ„de bra och nyttigt att ta en paus samtidigt som man laddar sin elbil. Man kan passa pĂ„ att Ă€ta en bit mat eller vila ögonen en stund, sĂ€ger Alexander.

undefined

Vilken typ av elbilar rekommenderar ni pÄ Bilbörsen?

– Efter succĂ©er med modellerna EV6 och EV9 breddar nu Kia elbilsutbudet kraftigt, först med EV3 som Ă€r en kompakt mindre SUV-modell. De första EV3 bilarna kommer under oktober i Ă„r. Ser vi ytterligare ett Ă„r framĂ„t planeras lanseringar av bĂ„de EV4, EV5 och en vĂ€ldigt spĂ€nnande serie transportbilar – alla helt elektrifierade. Det Ă€r ett mycket brett och massivt modellprogram elbilar pĂ„ gĂ„ng frĂ„n Kia helt enkelt och det förtjĂ€nar en stark rekommendation, avslutar Alexander Forsbeck.

Den hÀr annonsen Àr producerad av en kommersiell skribent. Den Àr alltsÄ inte skriven av nÄgon av vÄra journalister pÄ Corren.