De gör hållbarhet till en möjlighet

Det har inte undgått någon att klimatfrågan kräver ett effektivt agerande, där bland annat fastighetsbranschen behöver lägga i en högre växel.
— Vårt hållbarhetsarbete fokuserar inte enbart på att minska den egna miljö- och klimatpåverkan utan innebär även att ge våra hyresgäster förutsättningarna att själva göra mer hållbara val, berättar Stångåstadens kvalitet- och hållbarhetschef Malin Ribbenhed.

— För oss är det viktigt att föra en kontinuerlig dialog med våra hyresgäster och involvera dem i vårt hållbarhetsarbete. Alla kan göra något, och många bäckar små leder till något stort, berättar Malin Ribbenhed på Stångåstaden.

— För oss är det viktigt att föra en kontinuerlig dialog med våra hyresgäster och involvera dem i vårt hållbarhetsarbete. Alla kan göra något, och många bäckar små leder till något stort, berättar Malin Ribbenhed på Stångåstaden.

Foto: Crelle

Native2021-07-05 09:03
Detta är ett annonssamarbete.

Stångåstaden är Linköpings största bostadsbolag och har därför inte bara ett ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete, utan även för att se till att deras hyresgäster får förutsättningarna att göra hållbara val.

—För oss handlar hållbarhet om långsiktighet och om att ta ansvar. Därför tittar vi på hela värdekedjan – från byggnation av lägenheter till hur våra hyresgäster hanterar sitt avfall. Vi vill vara ett steg före och ligga i framkant när det kommer till hållbarhetsfrågor, berättar Malin Ribbenhed. 

När Stångåstaden pratar hållbarhet inkluderar de samtliga tre dimensioner: ekonomisk, social och ekologisk. När det kommer till den sistnämnda är klimat en av de största frågorna och något som Stångåstaden aktivt arbetar med på flera fronter. Tillsammans med sina hyresgäster arbetar de för att göra skillnad. 

— För oss är det viktigt att föra en kontinuerlig dialog med våra hyresgäster och involvera dem i vårt hållbarhetsarbete. Alla kan göra något, och många bäckar små leder till något stort. Vi vill göra våra hyresgäster mer medvetna och göra det lättare för dem att göra hållbara val. Hållbarhet är en möjlighet – och vi har möjlighet att göra något väldigt bra tillsammans, menar Malin. 

undefined
— Vi vill att det ska vara attraktivt för våra hyresgäster att välja en laddbar bil. På så sätt kan vi tillsammans med våra hyresgäster bidra till en mer hållbar mobilitet, menar Per Lundqvist på Stångåstaden.

Fulladdad på hemmaplan
Stångåstaden vill ge sina hyresgäster förutsättningar att själva göra mer hållbara val. Som en del av detta har Stångåstaden valt att erbjuda laddmöjlighet för bilar på ett flertal platser i kommunen.

— Vi vill att det ska vara attraktivt för våra hyresgäster att välja en laddbar bil. På så sätt kan vi tillsammans med våra hyresgäster bidra till en mer hållbar mobilitet. Om det redan finns laddningsmöjligheter på plats kanske vi kan minska tröskeln för de som funderat över en laddningsbar bil, menar Per Lundqvist, teknikutvecklare på Stångåstaden. 

I maj 2021 driftsattes två så kallade laddkluster i anslutning till Stångåstadens fastigheter i Vasastaden och Berga, Linköping. Vid varje kluster finns tolv parkeringsplatser med tillgång till ladduttag. De hyresgäster som hyr en av dessa parkeringsplatser betalar fast avgift/månad för sin parkering och separat för den el de faktiskt använder. De laddplatser som inte är uthyrda kommer att fungera som besöksparkeringar med laddmöjlighet. Utöver laddklustererbjudandet kan de hyresgäster som idag har en parkering eller garage med eluttag i närheten få ett ladduttag installerat. Erbjudandet förutsätter att installationen på aktuell plats är tekniskt möjlig. Att kunna ladda sin bil i anslutning till sitt hem är något som uppskattas av många. En av dem är hyresgästen Jonas Törnqvist som i mars valde att byta till en laddhybridbil.

— Det är bra att Stångåstaden erbjuder möjligheten att kunna ladda sin bil där man bor. Det ökar förutsättningarna för fler att vara med i förnyelsen och övergå till laddbara fordon. Utan laddplatser är det svårt att byta ut sin fossildrivna bil. Nu är bilen dessutom alltid redo när jag ska använda den och jag behöver inte tänka på att åka i väg för att tanka, menar Jonas.

undefined
Tillsammans med Tekniska verken har Stångåstaden startat projektet Hot Remote för att minska sina fastigheters energianvändning.

Temperaturer som gör skillnad, utan att märkas 
Ett annat av de områden som Stångåstaden arbetar med att förbättra är energiområdet. Fastigheter står för nästan fyrtio procent av energianvändningen i Sverige. Stångåstaden har som mål att spara 25% köpt energi till år 2025. I samarbete med Tekniska verken har de därför startat projektet Hot Remote – ett projekt som energistrategen Mårten Danckwardt-Lillieström på Stångåstaden beskriver som långsiktigt och effektivt. 

— I Linköpings fjärrvärmenät uppstår det effekttoppar till exempel när flera vill duscha samtidigt på morgonen. Dessa toppar påverkar såväl produktionsekonomin som miljön negativt. När Tekniska verken räckte ut en hand för att försöka motverka topparna valde vi att samarbeta och tillsammans göra en förändring, berättar Mårten.

Hot Remote är ett projekt som kort sagt går ut på att höja temperaturen i fastigheten under natten innan morgontoppar uppstår. Då tror huset att det är för varmt och drar ner på den energi som används för uppvärmning. Det tar cirka tre timmar för temperaturen att faktiskt påverkas i huset, vilket leder till att hyresgästerna inte märker av förändringen. Det blir en trefaldigt vinnande situation: en bättre energinytta, utsläppet av koldioxid minskar och hyresgästerna är med och bidrar till en hållbar förändring utan att ens veta om det. 

— Vi som fastighetsägare kan, tillsammans med våra hyresgäster, bidra till att Tekniska verkens bränslemix blir bättre. Våra hyresgäster gör samhällsnytta utan att påverkas överhuvudtaget. Det är en speciell känsla att veta att vi gör skillnad, menar Mårten. 

undefined
— För oss är det viktigt att föra en kontinuerlig dialog med våra hyresgäster och involvera dem i vårt hållbarhetsarbete. Alla kan göra något, och många bäckar små leder till något stort, berättar Malin Ribbenhed på Stångåstaden.

Ett arbete för framtiden
Med informationskampanjer, temadagar och tydlig kommunikation hoppas Stångåstaden på att, tillsammans med sina hyresgäster, skapa mer medvetenhet om vikten av att agera ur ett hållbarhetsperspektiv.  

— Hållbarhet handlar om långsiktighet, att vi ska tillgodose våra behov men se till att kommande generationer även kan tillgodose sina. I detta arbete vill vi samverka med våra hyresgäster och tillsammans minska vårt klimatavtryck, berättar Malin Ribbenhed. 

Stångåstaden

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och är sedan 2005 miljöcertifierade enligt ISO 14001. De har ett stort engagemang i miljöfrågor och arbetar aktivt för att uppnå sina uppsatta miljömål inom energi och klimat, byggnation och material samt avfall och inomhusmiljö. 

Vill du veta mer om Stångåstaden och deras hållbarhetsarbete? Läs mer på https://www.stangastaden.se/omoss/hallbarhet eller kontakta Stångåstaden på: 

Telefon: 013-20 85 00
Mejl: foretaget@stangastaden.se 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Corren.